Stanovisko ZSSK k mimoriadnej udalosti na trati Bratislava-Vinohrady – Bratislava hl. st. dňa 6. 9. 2018
07. 09. 2018
AktualityStanovisko ZSSK k mimoriadnej udalosti na trati Bratislava-Vinohrady – Bratislava hl. st. dňa 6. 9. 2018
Železničnú dopravu v Bratislave a okolí paralyzovalo strhnutie trakčného vedenia
Nebezpečná situácia v koľajisku neumožnila odtiahnutie vlaku ani presun cestujúcich
ZSSK spustila havarijný plán, cestujúci budú odškodnení v zmysle prepravného poriadku
BRATISLAVA – Vo štvrtok 6. 9. 2018 o 20:10 došlo za železničnou stanicou Bratislava-Vinohrady smerom na stanicu Bratislava hl. st. k strhnutiu trakčného vedenia nad všetkými koľajami vlakom EC 270. V dôsledku tejto mimoriadnej udalosti bola premávka paralyzovaná na všetky smery. Zamestnanci správcu železničnej infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky začali okamžite riešiť následky nehody a sprejazdnenie trate. Poškodený vlak EC 270 nebolo až do 22:00 možné odtiahnuť do železničnej stanice, pretože trať bola v dôsledku spadnutých drôtov vysokého napätia neprejazdná aj pre nezávislú trakciu, teda pre dieselové rušne. Z bezpečnostného hľadiska tak nebolo možné ani odtiahnutie vlaku, ani presun cestujúcich. Krátko po 23:00 bol vlak EC 270 stiahnutý do stanice Bratislava hl. st. a o 23:13 bol už s novým rušňom vypravený v smere do Českej republiky.
V dôsledku udalosti bolo zmeškaných sedemnásť vlakov kategórií Os, R, RR, IC a EC, šesť osobných vlakov bolo odrieknutých, šestnásť vlakov kategórií Os, R, RR a IC bolo odklonom vedených cez stanice Bratislava-Nové Mesto a Bratislava predmestie. Výluka trvala do skorých ranných hodín, o 04:50 bola obnovená doprava v smere na Vajnory, od 06:10 bola obnovená aj v úseku Bratislava hl. st. – Bratislava-Rača.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) okamžite spustila havarijný plán, povolala potrebných zamestnancov a fungoval tiež dispečerský aparát. Vzhľadom na pád trakčného vedenia a z toho vyplývajúcu nefunkčnosť elektrického napájania sa súčasne znefunkčnili všetky systémy závislé od energie, teda osvetlenie, klimatizácia či toalety. Cestujúcim sme poskytli vodu v takom množstve, v akom bola k dispozícii v danom vlaku. Prosíme tiež cestujúcich, ktorým by sa, v podobných situáciách, náhle počas čakania na vyriešenie situácie na trati, zhoršil zdravotný stav, prípadne potrebujú inú akútnu pomoc, nech okamžite kontaktujú vlakvedúceho, ktorý bude riešiť situáciu. Ak ho nevedia nájsť, treba kontaktovať tiesňovú linku 112. Samozrejme, rovnako prosíme, cestujúcich záchranné zložky nezneužívať. Mohli by tým ohroziť niekoho, kto takúto pomoc skutočne potrebuje a vystavili by sa tak i možnému trestnému postihu.
ZSSK sa, samozrejme, snažila vyjsť v ústrety cestujúcim v maximálnej možnej miere. Napríklad v prípade zákazníkov z vlaku IC 524 (Košice 17:23 – Bratislava hl. st. 22:17), ktorí plánovali cestu do Viedne s prestupom na REX 2539 (Bratislava hl. st. 22:38 – Wien Hbf 23:43), sme pre viacerých zabezpečili presun taxíkom z Rače na viedenské letisko Schwechat. Mnohí cestujúci využili aj trasy odklonom, ďalší zasa prestup v staniciach, v ktorých viacero spojov zastavilo mimoriadne, napríklad v stanici Bratislava predmestie. Vzhľadom na veľký počet vlakov, ktorých sa pád trakčného vedenia dotkol, nebolo možné poskytnúť potrebný a adekvátny komfort všetkým cestujúcim.
Samozrejme, každý pasažier má nárok na odškodnenie podľa toho, akým vlakom cestoval. Iné odškodnenie platí pri medzinárodných spojoch, iné pri vnútroštátnych a iné pri vlakoch typu IC. Cestujúci budú odškodnení v zmysle prepravného poriadku – všetky informácie nájdu na https://www.zssk.sk/prepravny-poriadok/. S otázkami, ako majú postupovať, sa môžu obrátiť aj na Kontaktné centrum 18 188.
ZSSK sa za vzniknutú situáciu veľmi ospravedlňuje všetkým, ktorých sa dotkla. Po každej mimoriadnej udalosti prebieha riadne vyšetrovanie, ako k nej prišlo a či boli prijaté všetky príslušné opatrenia. V prípade, že došlo k zlyhaniu jednotlivca, budú vyvodené dôsledky.
Tomáš Kováč riaditeľ odboru komunikácie a hovorca
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. odbor komunikácie Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika tel.: +421220297015| mobil: +421904875396 e-mail: hovorca@slovakrail.sk|kovac.tomas@slovakrail.sk
ZSSKzabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 10. júna 2018 realizuje priemerne 1497 vlakov denne, z toho 221 diaľkových vlakov a 1276 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje na 698 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2835 kilometroch tratí na Slovensku.
Správa súhlasu
Aby sme mohli poskytovať čo najlepšie zážitky, používame technológie, ako sú súbory cookie, na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracúvať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže mať nepriaznivý vplyv na niektoré funkcie a vlastnosti.
Funkčné
Always active
Technické ukladanie alebo prístup je nevyhnutne potrebný na legitímny účel umožnenia používania konkrétnej služby, o ktorú výslovne požiadal účastník alebo používateľ, alebo výlučne na účel uskutočnenia prenosu komunikácie prostredníctvom elektronickej komunikačnej siete.
Predvoľby
Technické ukladanie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, o ktoré účastník alebo používateľ nepožiadal.
Štatistiky
Technické ukladanie alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické ukladanie alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného splnenia požiadaviek zo strany poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany sa informácie uložené alebo získané len na tento účel zvyčajne nemôžu použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické ukladanie alebo prístup je potrebný na vytvorenie používateľských profilov na zasielanie reklamy alebo na sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.