ZSSK víta schválenie europríspevku pre nové elektrické vlaky pre Žilinský kraj
08. 10. 2018
AktualityZSSK víta schválenie europríspevku pre nové elektrické vlaky pre Žilinský kraj
ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 ks moderných elektrických jednotiek
Takmer všetky vlaky budú montované na Slovensku
ZSSK aj vďaka novým vozidlám rýchlejšie vyradí najporuchovejšie 50-ročné „veterány“
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) víta Vykonávacie rozhodnutie Európskej komisie (EK)
z 2. 10. 2018, ktorým EK schválila finančný príspevok na veľký projekt „Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 2. časť“, vybraný ako súčasť operačného programu „Integrovaná infraštruktúra“ na Slovensku, ktorý bude financovaný z fondov Európskej únie, konkrétne prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, ďalej z prostriedkov nenávratného finančného príspevku zo zdrojov kohézneho fondu, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov.
Ide totiž o doteraz najväčšiu investičnú zmluvu, aká kedy bola podpísaná od vzniku ZSSK v roku 2005. Priebeh tohto tendra bol vďaka transparentnému prístupu v koordinácií s EK bezproblémový, čoho dôkazom je okrem schválenia výsledkov verejného obstarávania aj to, že v elektronickej aukcii boli dvaja veľkí hráči (Škoda Transportation a Stadler Bussnang AG). Víťaznou sa napokon stala ponuka Škoda Transportation, a. s., v konzorciu so ŽOS Trnava, a. s.
„Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu v okolí Žiliny a našich cestujúcich skutočne kľúčové. Preto ma veľmi teší, že táto dôležitá dodávka vlakov smeruje k úspešnej realizácii projektu. S podobnými jednotkami ako tie, ktoré majú byť dodané, máme už dnes pozitívnu skúsenosť, takže aj v budúcnosti predpokladáme hladký priebeh dodania, ako aj udržania ich kvality,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
Škoda Transportation už v minulosti dodala pre ZSSK 19 ks elektrických poschodových jednotiek a 10 ks poschodových push-pull súprav. Tie majú nízku poruchovosť i spotrebu energií v porovnaní s priemerom vozňového parku ZSSK. Nové elektrické jednotky plánuje národný dopravca nasadiť do regionálnej dopravy v Žilinskom samosprávnom kraji na tratiach Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš.
„Niektorí naši kritici hovoria, že nemáme kupovať nové vlaky, ale radšej opravovať staré. Využitie EÚ fondov zrýchľuje zefektívňovanie prevádzky náhradou starých rušňov a vozňov za moderné jednotky. Týchto 25 nových vlakov nám umožní pracovať s našimi vozidlami efektívnejšie a vyradiť najporuchovejšie vozidlá, ktoré budú mať v roku 2021 viac ako 50 rokov,“ vysvetľuje Patrik Horný, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK.
ZSSK už rok a pol smeruje k znižovaniu stavu záloh, lepším opravám a efektivite. Náklady na kilometer i prepraveného cestujúceho sa znižujú, zastarané vlaky sa vyraďujú, obehy sa zefektívňujú. ZSSK má dlhodobo pozitívnu skúsenosť s čerpaním eurofondov na obstarávanie nových koľajových vozidiel. Stratégia ZSSK z novembra 2016 tiež radikálne rieši vyraďovanie najporuchovejších modelov (napr. rušne radu 240, tzv. Laminátky) a podporuje masívne investície do opravárenského hmotného i ľudského zázemia, ktoré boli v minulosti zanedbávané. Táto stratégia tiež predpokladá popri raste výkonov ďalšie znižovanie rozsiahleho a rôznorodého vozňového parku ZSSK. V roku 2005 bolo rušňov a vozňov takmer 2 000, v súčasnosti je ich zhruba o 350 menej, hoci počet cestujúcich stále rastie. Počet vozidiel v ZSSK sa má do roku 2025 znížiť o 20 %, no vďaka ich nižšej poruchovosti a lepšiemu manažmentu počet cestujúcich i najazdených kilometrov narastie.
Dvadsaťpäť elektrických jednotiek bude nasadených do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach pre rýchlosť 160 km/h a napätie 3 kV a 25 kV. ZSSK budú dodané v rokoch 2020 až 2022, a to v dvoch verziách: v kratšej s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 sediacich cestujúcich (13 ks) a dlhšej 106-metrovej s kapacitou 343 sediacich cestujúcich (12 ks). Každý vozeň súpravy bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať tri hnacie podvozky. Vďaka tomu budú mať súpravy vynikajúce jazdné vlastnosti na všetkých elektrifikovaných tratiach Slovenska a umožnia spoľahlivé dodržiavanie cestovného poriadku aj v náročných zimných podmienkach.
Široké nástupné dvere spolu s priechodným moderným interiérom bez vnútorných dverí umožnia rýchly a plynulý pohyb cestujúcich. Nástup do vozidla bude vo väčšine prípadov štandardných nástupíšť s výškou 550 mm nízkopodlažný, v ostatných prípadoch bude zabezpečený pomocou výsuvných schodov. Cestujúci určite ocenia najmä pohodlné sedenie, elektrické zásuvky, klimatizáciu, štýlové LED osvetlenie interiéru a vybavenie vozidla priestorným moderným WC. Súpravy ponúknu aj informačný a komunikačný systém, monitorovanie bezpečnostnými kamerami a wi-fi pripojenie na internet. V každej jednotke bude aspoň jedno oddelenie pre imobilných cestujúcich aj so špeciálne prispôsobeným WC, ako aj priestor na prepravu detských kočíkov a bicyklov (min. v počte 1 bicykel na 40 sediacich cestujúcich).
Zoznam úspešných tendrov a investícií:
25 ks moderných elektrických jednotiek
celkový objem: 160 miliónov eur
predpokladané dodanie: v roku 2020 (pozn.: dva roky od účinnosti zmluvy – 2018)
nasadzovanie: Žilinský kraj
21 ks dieselmotorových jednotiek
celkový objem: 77 miliónov eur
predpokladané dodanie prvých vozidiel: druhý kvartál roka 2019
nasadzovanie: Banskobystrický samosprávny kraj
päť nových hybridných vlakov a jeden multifunkčný rušeň (pred podpisom)
celkový objem eur: 39,5 milióna eur
predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
nasadzovanie: Tatry
35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Bmpz a Ampz
celkový objem eur: cena za 1 ks = približne 1,87 milióna eur
predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
nasadzovanie: diaľková doprava
50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz
celkový objem eur: cena za 1 ks = 750-tisíc eur
predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
renovácia vo vlastnej réžii – 31 ks diaľkových vozňov (13 vozňov Apeer a 18 vozňov Bpeer)
celkový objem eur: 3,1 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2018
nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
Vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK_exteriér Vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK_interiér Vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK_priestor pre bicykle Vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK_priestor pre cestujúcich
Tomáš Kováč riaditeľ odboru komunikácie a hovorca Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. odbor komunikácie Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika tel.: +421220297015| mobil: +421904875396 e-mail: hovorca@slovakrail.sk|kovac.tomas@slovakrail.sk
ZSSKzabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 10. júna 2018 realizuje priemerne 1497 vlakov denne, z toho 221 diaľkových vlakov a 1276 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje na 698 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2835 kilometroch tratí na Slovensku.
Správa súhlasu
Aby sme mohli poskytovať čo najlepšie zážitky, používame technológie, ako sú súbory cookie, na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracúvať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže mať nepriaznivý vplyv na niektoré funkcie a vlastnosti.
Funkčné
Always active
Technické ukladanie alebo prístup je nevyhnutne potrebný na legitímny účel umožnenia používania konkrétnej služby, o ktorú výslovne požiadal účastník alebo používateľ, alebo výlučne na účel uskutočnenia prenosu komunikácie prostredníctvom elektronickej komunikačnej siete.
Predvoľby
Technické ukladanie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, o ktoré účastník alebo používateľ nepožiadal.
Štatistiky
Technické ukladanie alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické ukladanie alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného splnenia požiadaviek zo strany poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany sa informácie uložené alebo získané len na tento účel zvyčajne nemôžu použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické ukladanie alebo prístup je potrebný na vytvorenie používateľských profilov na zasielanie reklamy alebo na sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.