ZSSK víta snahu ministra Érseka sústrediť sa na modernizáciu infraštruktúry – zastarané a pomalé trate zvyšujú potrebný počet koľajových vozidiel o 20 – 30 %
09. 01. 2019
AktualityZSSK víta snahu ministra Érseka sústrediť sa na modernizáciu infraštruktúry – zastarané a pomalé trate zvyšujú potrebný počet koľajových vozidiel o 20 – 30 %
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) víta snahu ministra dopravy a výstavby SR Arpáda Érseka sústrediť sa na modernizáciu železničnej infraštruktúry.
Pripomíname, že od roku 1988 nebola na Slovensku postavená ani jedna nová trať. Pritom zastarané pomalé trate, frekventované, no neelektrifikované, úseky, jednokoľajky, „úzke hrdlá“ v železničných staniciach a pri významných uzloch podľa hrubého prepočtu našich odborníkov zvyšujú potrebný počet našich vozidiel o 20 – 30 %. Inými slovami, keby boli kľúčové trate a uzly zrekonštruované, mohli by sme najstaršie a najporuchovejšie vozidlá vyradiť a sústrediť sa na opravy a rekonštrukcie tých najperspektívnejších vozidlových sérií. O pohodlí, znížení meškaní a vyššej rýchlosti, z ktorej by profitovali cestujúci i životné prostredie, ani nehovoriac.
Vozbu vlakov osobnej dopravy (plynulosť dopravy, včasnosť spojov a dĺžku meškaní) všeobecne ovplyvňuje stav infraštruktúry, či už z dôvodu nepriaznivých poveternostných podmienok alebo technického stavu. Veľmi často sa vyskytujú obmedzenia traťových rýchlostí práve pre nepriaznivý stav infraštruktúry (a to v rámci celého Slovenska), keď je prevádzková rýchlosť znížená dokonca iba na 10 km/h. Takýto stav evidujeme aj na tzv. „Zvolensku“, konkrétne na trati Zvolen – Šahy, kde bola od nového roku obnovená železničná doprava osobných vlakov.
V Bratislave by pomohlo zokruhovanie infraštruktúry či stanica Filiálka, v Košiciach napríklad zdvojkoľajnenie trate Kysak – Prešov. Zároveň netreba zabudnúť na celú južnú trasu, ktorej veľká časť je neelektrifikovaná alebo jednoducho extrémne zastaraná. Určite výrazným posunom vpred by bolo aj vybudovanie trasy medzi Nitrou a Trnovcom nad Váhom, ktoré by dokázalo skrátiť čas jazdy medzi Nitrou a Bratislavou o zhruba polovicu na približne 50 minút.
predpokladané dodanie: v roku 2020 (pozn.: dva roky od účinnosti zmluvy – 2018)
nasadzovanie: Žilinský kraj
21 ks dieselmotorových jednotiek
celkový objem: 77 miliónov eur
predpokladané dodanie prvých vozidiel: druhý kvartál roka 2019
nasadzovanie: Banskobystrický samosprávny kraj
päť nových hybridných vlakov a jeden multifunkčný rušeň
celkový objem eur: 39,5 milióna eur
predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
nasadzovanie: Tatry
35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Bmpz a Ampz
celkový objem eur: cena za 1 ks = približne 1,87 milióna eur
predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
nasadzovanie: diaľková doprava
50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz
celkový objem eur: cena za 1 ks = 750-tisíc eur
predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
renovácia vo vlastnej réžii – 31 ks diaľkových vozňov (13 vozňov Apeer a 18 vozňov Bpeer)
celkový objem eur: 3,1 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2018
nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
Tomáš Kováč riaditeľ odboru komunikácie a hovorca Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. odbor komunikácie Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika tel.: +421220297015| mobil: +421904875396 e-mail: hovorca@slovakrail.sk|kovac.tomas@slovakrail.sk
ZSSKzabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 9. decembra 2018 realizuje priemerne 1515 vlakov denne, z toho 225 diaľkových vlakov a 1290 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 713 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2909 kilometroch tratí na Slovensku.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.