ZSSK testuje moderné Wi-Fi pripojenie

23. 01. 2017
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) dnes začala nasadzovať novú technológiou šírenia Wi-Fi signálu pre cestujúcu verejnosť, ktorá bude primárne využívaná pre vagóny prvej a druhej triedy v medzinárodnej doprave. V pilotnom projekte bude technológia montovaná do 20 vagónov. Po vyhodnotení kvality technológie v ostrej prevádzke ZSSK vypíše verejnú súťaž na montáž novej technológie do cca 200 ďalších vagónov. V súčasnosti využívané riešenia Wi-Fi pripojenia už nereflektujú všetky potreby a očakávania cestujúcich, pripravovaná zmena je preto posunom o niekoľko technologických generácií vpred s dôrazom na kvalitu a veľký potenciál ďalšieho rozvoja. „Ak chceme v ZSSK reálne súťažiť s cestnou dopravou a súkromnými konkurentmi, technologická vyspelosť ponúkaných služieb tomu musí zodpovedať. Internetové pripojenie, ktoré stačilo pred ôsmimi rokmi, je dnes zúfalo zastarané a cestujúci sa naň oprávnene sťažujú. Pokiaľ chceme naplniť naše ambiciózne ciele v raste prepravených ľudí a tržieb, musíme investovať,“ konštatuje Patrik Horný, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky. Víťazné riešenie pochádza od výrobcu Huawei, ktoré v pilotnom režime dodá a namontuje spoločnosť WDS Solution. Dodávaná technológia v mnohom prekračuje súťažné podmienky a prináša ďalšie výhody, ako napríklad v počte použiteľných SIM kariet, fyzických rozmerov zariadení (kľúčový parameter pre montáž), použitie interného harddisku pre poskytovanie nových služieb cestujúcej verejnosti, využitie dátového signálu potenciálne až od ôsmich operátorov a pripojenie viac ako 100 cestujúcich v jednom vagóne bez zmeny kvality dodávaného signálu. Rovnako dôležitá je aj spôsobilosť zariadení pracovať v náročnej železničnej prevádzke, kde musia pracovať pri vysokých rýchlostiach vlakov a v prostredí s elektrickými výbojmi (prepätím) spôsobenými elektrickým vedením nad vagónmi. „Dnes reálne potrebujeme aspoň tri SIM karty pre troch slovenských operátorov a v medzinárodnej preprave aspoň dve ďalšie,“ hovorí Martin Stach, riaditeľ sekcie informačných technológií ZSSK a dodáva: „Doteraz využívané riešenie pracuje iba s dvomi SIM pre vnútroštátnu prepravu a kapacitne ani technologicky už nestačí. V dohľadnom čase musíme pripraviť generačnú výmenu Wi-Fi pripojenia a rozšíriť Wi-Fi v stovkách ďalších vagónov. Najprv si však ponúkané zariadenie, samozrejme, musíme otestovať v menšej sérii.“ Riešenie vysúťažené ZSSK je v prevádzke na železniciach v Španielsku v desiatkach kusov, v Číne v stovkách kusov a prebiehajú rokovania o nasadení v Poľsku a Česku.

Pôvodné riešenie Nové riešenie (Huawei)
Značka zariadenia Draytek Vigor Huawei
WiFi štandard 802.11n (cca 300 Mbps) 802.11ac (cca 1 Gbps)
Počet súčasne pripojených WiFi klientov ? 128
Počet Wifi streamov na vagón (MIMO) 1 3
Počet pozícií pre SIM 3 8
Počet 3G/4G modemov 1 (2 x USB pre pripojenie externého modemu) 4
Využitie viacerých LTE liniek (operátorov)
súčasne
Áno (Loadbalancing) Áno (Loadbalancing)
Počet inštalovaných 3G/LTE antén 4 8
Prevádzková teplota (stupeň celzia) od 0 do 45 od -25 do +70
Rozmer LTE smerovača 241 mm x 165 mm x 44 mm 280 mm x 200 mm x 44 mm
Podpora železničných štandardov N/A EN50121-3-2 Rail – Apparatus for
Rolling Stock
EN50124-1
EN 50155 Rail – Electronic
Equipment on Rolling Stock Class
TX (EMC, Environmental)
EN 61373 Rail – Environmental,
Shock and Vibration
Krytie N/A IP54
Lokálne úložisko dát (poskytovanie lokálneho obsahu – web, video, …) N/A 128 GB SSD disk (možný
upgrade do 1 TB)
Podpora lokalizácie GPS N/A Áno (vstavaný GPS modul)
Podpora napájanie cez Ethernet (možnosť pripojenia dalších zariadení bez nutnosti použitia napájacieho zdroja) N/A 4 x PoE ethernet na oboch
zariadeniach
Možnosť základného ovládania LTE smerovača pomocou SMS správ N/A Áno

*****
O Železničnej spoločnosti Slovensko:
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK)
 zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK od polovice decembra 2016 realizuje priemerne 1445 vlakov denne. Z toho 203 diaľkových vlakov, 1242 regionálnych a prímestských spojov, zastavuje na 690 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2800 kilometroch tratí na Slovensku. Hovorca a riaditeľ Odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. 
Tomáš Kováč
, Rožňavská 1, 832 72 Bratislava 3
e-mail: hovorca@slovakrail.skkovac.tomas@slovakrail.sk Informácie o osobnej železničnej doprave:
Kontaktné centrum 18 188
, alebo +421 2448 58 188 (zo zahraničia)
www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/slovakrailinfo@slovakrail.sk 
Aktuálna poloha vlakov: http://tis.zsr.sk/elis/pohybvlaku-iframe
Skip to content