Vlaky ZSSK v novom šate – modernizované vozne sú inšpirované Slovenskom
17. 07. 2018
AktualityVlaky ZSSK v novom šate – modernizované vozne sú inšpirované Slovenskom
ZSSK modernizuje svoj vozňový park
Interiér osobných vozňov je inšpirovaný Dunajom i Čičmanmi
Celkovo prejde modernizáciou 50 vozňov a 35 vozňov bude vyrobených na objednávku
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) modernizuje svoj vozňový park. Kompletne nový interiér spríjemní cestovanie zákazníkom v diaľkovej doprave už od júla tohto roka.
Národný dopravca sa rozhodol investovať do modernizácie a výroby vozňov, ktoré cestujúcim diaľkovými vlakmi mnohonásobne zvýšia komfort. Za moderným vzhľadom vlakov ZSSK stojí dizajnérska firma Aufeer Design, ktorá má dlhoročné skúsenosti v železničnom segmente – spolupracovala napríklad so spoločnosťami České dráhy, Stadler či Bombardier. Nový interiér vlakov v sebe spája moderné i tradičné prvky, funkčné prostredie i príjemnú atmosféru a cestujúci majú zasa o dôvod viac dať prednosť ekologickej doprave. Na modernizáciu boli použité financie z vlastných zdrojov spoločnosti. Hlavným cieľom je predovšetkým zvýšenie kvality cestovania, ale nezanedbateľným je aj posilnenie pozitívneho vnímania značky národného dopravcu.
„V rámci modernizácie našich vlakov sme sa inšpirovali Slovenskom – jeho bohatou kultúrou, históriou aj prírodným dedičstvom. Ľudový motív čičmianskeho vzoru budú reprezentovať poťahy sedadiel a Dunaj bol predobrazom pre vytvorenie barových línií v reštauračnom vozni. Z materiálov, ktoré nebolo možné doteraz v našich vlakoch bežne vidieť, sme vsadili na drevený dekor. Som presvedčený, že takáto forma prezentácie podporí nielen pozitívne vnímanie ZSSK, ale predovšetkým našej krajiny, a som hrdý, že k tomu prispejú aj naše nové vozne,“ uviedol Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
Dodávateľom 50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz, ktoré prešli rekonštrukciou z vozňov radu Bmeer, sú ŽOS Trnava. Veľkým posunom vpred v technickej špecifikácii, v porovnaní so starými vozňami, sú potrubný urýchľovač brzdy, čím sa zvýši brzdný výkon, nástupné dvere a čelné prechodové dvere, ktoré sa postarajú o vyššiu bezpečnosť cestujúcich, centrálny zdroj elektrickej energie, čo bude mať za následok zvýšený výkon, alebo informačný systém, ktorý umožní externú diagnostiku vozňa. Inováciou prešiel aj interiér – osadené boli protišmykové podlahy, sklené výplne dverí, batožinové police či stolíky, pod sedadlá boli doplnené ďalšie zásuvky (230 V) s USB portom a vymenené boli aj osvetlenia (LED) či toalety. Výhodami inovovaných vozňov je aj klimatizácia s reguláciou v závislosti od obsadenia vozňa, wi-fi pripojenie na internet, systém detekcie požiaru či elektronický rezervačný systém. Nové vozne typu kupé budú premávať na medzinárodnej trase Žilina – Praha, ako aj na trati „šeťstovkových“ rýchlikov (Bratislava – Košice).
Vozňový park ZSSK doplní aj 35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Bmpz a Ampz, ktoré budú jazdiť v rámci diaľkovej dopravy a ich dodávateľom sú ŽOS Vrútky. Veľkopriestorový vozeň 2. triedy (Bmpz) bude konštruovaný na rýchlosť 160 km/h a bude disponovať 84 miestami na sedenie. Nový podvozok, brzdy, dvere či centrálny zdroj energie zvýšia bezpečnosť aj výkon osobných vozňov, ktoré sú vyrábané v zmysle všetkých platných noriem (TSI). Okrem toho budú vozne vybavené protišmykovou podlahou, vákuovým WC, informačným, rezervačným i kamerovým systémom či systémom na detekciu požiaru. Samozrejmosťou je klimatizácia, LED osvetlenie, zásuvky na 230 V a wi-fi pripojenie.
Nový dizajnový jazyk interiérov vozňov ZSSK si môžete pozrieť tu. O nových vozňoch informuje predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký. Modernizácia vozňového parku ZSSK. Veľkopriestorový vozeň Bmpz s čičmianskym vzorom. Veľkopriestorový vozeň Bmpz. Vozeň Bmz typu kupé s čičmianskym vzorom.
Tomáš Kováč riaditeľ odboru komunikácie a hovorca
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. odbor komunikácie Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika tel.: +421220297015| mobil: +421904875396 e-mail: hovorca@slovakrail.sk|kovac.tomas@slovakrail.sk
ZSSKzabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 10. júna 2018 realizuje priemerne 1497 vlakov denne, z toho 221 diaľkových vlakov a 1276 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje na 698 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2835 kilometroch tratí na Slovensku.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.