Stanovisko ZSSK k mimoriadnej udalosti na trati Bratislava-Vinohrady – Bratislava hl. st. dňa 6. 9. 2018
07. 09. 2018
AktualityStanovisko ZSSK k mimoriadnej udalosti na trati Bratislava-Vinohrady – Bratislava hl. st. dňa 6. 9. 2018
Železničnú dopravu v Bratislave a okolí paralyzovalo strhnutie trakčného vedenia
Nebezpečná situácia v koľajisku neumožnila odtiahnutie vlaku ani presun cestujúcich
ZSSK spustila havarijný plán, cestujúci budú odškodnení v zmysle prepravného poriadku
BRATISLAVA – Vo štvrtok 6. 9. 2018 o 20:10 došlo za železničnou stanicou Bratislava-Vinohrady smerom na stanicu Bratislava hl. st. k strhnutiu trakčného vedenia nad všetkými koľajami vlakom EC 270. V dôsledku tejto mimoriadnej udalosti bola premávka paralyzovaná na všetky smery. Zamestnanci správcu železničnej infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky začali okamžite riešiť následky nehody a sprejazdnenie trate. Poškodený vlak EC 270 nebolo až do 22:00 možné odtiahnuť do železničnej stanice, pretože trať bola v dôsledku spadnutých drôtov vysokého napätia neprejazdná aj pre nezávislú trakciu, teda pre dieselové rušne. Z bezpečnostného hľadiska tak nebolo možné ani odtiahnutie vlaku, ani presun cestujúcich. Krátko po 23:00 bol vlak EC 270 stiahnutý do stanice Bratislava hl. st. a o 23:13 bol už s novým rušňom vypravený v smere do Českej republiky.
V dôsledku udalosti bolo zmeškaných sedemnásť vlakov kategórií Os, R, RR, IC a EC, šesť osobných vlakov bolo odrieknutých, šestnásť vlakov kategórií Os, R, RR a IC bolo odklonom vedených cez stanice Bratislava-Nové Mesto a Bratislava predmestie. Výluka trvala do skorých ranných hodín, o 04:50 bola obnovená doprava v smere na Vajnory, od 06:10 bola obnovená aj v úseku Bratislava hl. st. – Bratislava-Rača.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) okamžite spustila havarijný plán, povolala potrebných zamestnancov a fungoval tiež dispečerský aparát. Vzhľadom na pád trakčného vedenia a z toho vyplývajúcu nefunkčnosť elektrického napájania sa súčasne znefunkčnili všetky systémy závislé od energie, teda osvetlenie, klimatizácia či toalety. Cestujúcim sme poskytli vodu v takom množstve, v akom bola k dispozícii v danom vlaku. Prosíme tiež cestujúcich, ktorým by sa, v podobných situáciách, náhle počas čakania na vyriešenie situácie na trati, zhoršil zdravotný stav, prípadne potrebujú inú akútnu pomoc, nech okamžite kontaktujú vlakvedúceho, ktorý bude riešiť situáciu. Ak ho nevedia nájsť, treba kontaktovať tiesňovú linku 112. Samozrejme, rovnako prosíme, cestujúcich záchranné zložky nezneužívať. Mohli by tým ohroziť niekoho, kto takúto pomoc skutočne potrebuje a vystavili by sa tak i možnému trestnému postihu.
ZSSK sa, samozrejme, snažila vyjsť v ústrety cestujúcim v maximálnej možnej miere. Napríklad v prípade zákazníkov z vlaku IC 524 (Košice 17:23 – Bratislava hl. st. 22:17), ktorí plánovali cestu do Viedne s prestupom na REX 2539 (Bratislava hl. st. 22:38 – Wien Hbf 23:43), sme pre viacerých zabezpečili presun taxíkom z Rače na viedenské letisko Schwechat. Mnohí cestujúci využili aj trasy odklonom, ďalší zasa prestup v staniciach, v ktorých viacero spojov zastavilo mimoriadne, napríklad v stanici Bratislava predmestie. Vzhľadom na veľký počet vlakov, ktorých sa pád trakčného vedenia dotkol, nebolo možné poskytnúť potrebný a adekvátny komfort všetkým cestujúcim.
Samozrejme, každý pasažier má nárok na odškodnenie podľa toho, akým vlakom cestoval. Iné odškodnenie platí pri medzinárodných spojoch, iné pri vnútroštátnych a iné pri vlakoch typu IC. Cestujúci budú odškodnení v zmysle prepravného poriadku – všetky informácie nájdu na https://www.zssk.sk/prepravny-poriadok/. S otázkami, ako majú postupovať, sa môžu obrátiť aj na Kontaktné centrum 18 188.
ZSSK sa za vzniknutú situáciu veľmi ospravedlňuje všetkým, ktorých sa dotkla. Po každej mimoriadnej udalosti prebieha riadne vyšetrovanie, ako k nej prišlo a či boli prijaté všetky príslušné opatrenia. V prípade, že došlo k zlyhaniu jednotlivca, budú vyvodené dôsledky.
Tomáš Kováč riaditeľ odboru komunikácie a hovorca
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. odbor komunikácie Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika tel.: +421220297015| mobil: +421904875396 e-mail: hovorca@slovakrail.sk|kovac.tomas@slovakrail.sk
ZSSKzabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 10. júna 2018 realizuje priemerne 1497 vlakov denne, z toho 221 diaľkových vlakov a 1276 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje na 698 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2835 kilometroch tratí na Slovensku.
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.