Spokojnosť cestujúcich s vlakmi ZSSK ďalej rastie. Najviac oceňujú spoľahlivosť, presnosť a lepšie informovanie o meškaní

15. 07. 2025

BRATISLAVA – Index celkovej spokojnosti cestujúcich s vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) dosiahol v prvom polroku 2025 hodnotu 65,6 bodu. Ide o medziročný nárast o 0,8 bodu. Prieskum medzi pravidelnými cestujúcimi zároveň potvrdzuje, že pozitívne zmeny v spoľahlivosti vlakov, lepšia informovanosť o meškaní či vyššia ponuka spojov sa premietajú aj do celkového hodnotenia kvality služieb ZSSK.

Spokojnosť s presnosťou vlakov vzrástla, dôvera rastie

Najväčší posun nastal v oblasti spoľahlivosti vlakovej dopravy. Spokojnosť s presnosťou vlakov stúpla oproti poslednému kvartálu 2024 o 5,1 bodu, a s dostupnosťou informácií o meškaní o 3,2 bodu. Cestujúci tak reagujú na viditeľné zlepšenia – vrátane zvýšenej dostupnosti digitálnych informačných kanálov.

To, že ľudia vnímajú vlaky ako presnejšie a spoľahlivejšie, nie je náhoda. Je to výsledok dlhodobého úsilia o lepšiu koordináciu dopravy, informovanie v reálnom čase a dôraz na prevádzkovú disciplínu,“ zhodnotila výsledky spoločnosť ZSSK.

Ľudia si všímajú zmenu: viac vlakov a lepšie prípoje

Dôležitý posun nastal aj v oblasti služieb a produktov ZSSK. Výrazne vzrástla spokojnosť s počtom spojov počas dňa, s nadväznosťou na iné vlaky a autobusy, ako aj s celkovým cestovným časom.

Tieto zlepšenia potvrdzujú správnosť stratégie ZSSK – teda investovať do zahusťovania taktovej dopravy, posilňovania prípojov a zrýchľovania prestupov. Cestujúci tak pociťujú, že vlaky jazdia častejšie, prehľadnejšie a s lepším nadväzovaním na ďalšiu dopravu.

Komfort zostáva stabilný, pokladne sú citlivá téma

Spokojnosť s komfortom cestovania zostala v porovnaní s minulým rokom stabilná, cestujúci pozitívne hodnotia čistotu vo vozni aj čistotu WC, ako aj prístup sprievodcov.

Zároveň sa však prejavili negatívne pocity pri zatváraní pokladní či zavedení príplatku pri kúpe lístka na stanici. V 2. štvrťroku 2025 tak došlo k poklesu spokojnosti s dostupnosťou predajných miest a vnímanej primeranosti ceny – oba ukazovatele klesli o 1,2 bodu. Tento trend ZSSK pozorne sleduje a zvažuje ďalšie kroky na zmiernenie vplyvu týchto zmien.

Ukazovateľ spokojnosti (NPS) sa zlepšuje, no stále má kam rásť

Čoraz viac cestujúcich by ZSSK odporučilo svojim známym. Hodnota tzv. Net Promoter Score (NPS), ktorá vyjadruje ochotu odporučiť cestovanie vlakmi ZSSK, sa za druhý štvrťrok 2025 zvýšila na –11. Oproti rovnakému obdobiu minulého roka (–19) ide o citeľné zlepšenie. Ukazovateľ je však stále v negatívnych číslach, čo znamená, že kritikov je stále viac než priaznivcov. Trend je však povzbudivý – ide už o štvrtý štvrťrok po sebe, keď sa NPS zlepšuje.

Cestujúci jazdia vlakom z praktických dôvodov a plánujú jazdiť viac

Z prieskumu tiež vyplýva, že ľudia cestujú vlakom ZSSK najmä za prácou, školou a návštevami rodiny. Až 64 % cestujúcich má na daný účel aj inú možnosť dopravy, no napriek tomu volí vlak. Hlavným dôvodom je praktickosť, pohodlie a časová výhodnosť.

25 % respondentov plánuje cestovať vlakom častejšie ako doteraz, pričom medzi najčastejšie spomínané dôvody patria zlepšené služby, väčšia ponuka vlakov a pohodlie pri cestovaní.

Štyri piliere zlepšenia, ktoré vnímajú aj cestujúci

Rast spokojnosti cestujúcich potvrdzuje smerovanie ZSSK. Spoločnosť pokračuje v modernizácii na základe štyroch pilierov:

  • Stabilný a atraktívny zamestnávateľ – zlepšovanie profesionality a prístupu zamestnancov.
  • Moderné vlaky – dôraz na komfort, spoľahlivosť a čistotu.
  • Moderné služby – online predaj, prehľadná aplikácia a zrozumiteľné informovanie.
  • Finančná stabilita – udržateľný rozvoj a efektívne hospodárenie.

ZSSK verí, že aj v druhom polroku 2025 bude trend rastu spokojnosti pokračovať. Prieskum pravidelne realizuje agentúra Go4insight od roku 2018 na vzorke niekoľkých tisícov pravidelných cestujúcich vo veku 16 a viac rokov.

Skip to content