ZSSK modernizuje motorové jednotky: k „Bagetám“ pribudnú „Mravce“
13. 07. 2017
AktualityZSSK modernizuje motorové jednotky: k „Bagetám“ pribudnú „Mravce“
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zmodernizuje do konca kalendárneho roka 16 vyradených starších vozidiel na osem moderných dvojdielnych motorových jednotiek (MJ) určených na osobnú dopravu na regionálnych tratiach. Motorové jednotky 813+913.1xx budú premávať na vybraných trasách v okolí Zvolena. Od platnosti nového cestovného poriadku v decembri 2017 by mali zabezpečovať všetky vlaky na linke Kraľovany – Trstená. „Motorové jednotky zabezpečia moderné klimatizované priestory pre cestujúcich s najnovšími štandardami a zvýšia tak úroveň cestovania na tratiach, kde doteraz premávali staršie vozidlá,“ uviedol Michal Vereš, riaditeľ úseku prevádzky ZSSK. Dvojdielna motorová jednotka, železničiarmi prezývaná „Mravec“, sa skladá z motorového a riadiaceho vozňa, ktoré sú navzájom pevne spojené. Jednotka je štvornápravová, ľahkej oceľovej konštrukcie s automatickým hydromechanickým prenosom výkonu a je modifikáciou MJ 813+913, ktorú cestujúci poznajú aj ako tzv. „Bagetu“. Tých v súčasnosti ZSSK vlastní 44 ks. V roku 2014 bola predstavená jednotka série 813+913.110, ktorá je koncepčne podobná s týmto novým vozidlom. ZSSK si momentálne 3 ks z tejto série prenajíma. Na vozidlách, ktoré má aktuálne zazmluvnené, boli zrealizované viaceré technické vylepšenia. Ako ich základ poslúžili pôvodné motorové vozne radu 810 a prívesné vozne radu 011. Do jednej súpravy je možné spojiť až tri motorové jednotky, pričom ich bude ovládať iba jeden rušňovodič. „Moderné technológie uľahčia prácu zamestnancom. Jednotky majú nový riadiaci systém s diaľkovým prenosom diagnostických údajov, nový informačný a komunikačný systém, vonkajší a vnútorný kamerový systém, WiFi a meranie spotreby nafty,“ dopĺňa M. Vereš. Priestor pre cestujúcich je vybavený čalúnenými sedadlami, klimatizáciou a WIFI pripojením na internet. Celý interiér je označený popismi v braillovom písme. Nová bezbariérová WC bunka s uzavretým odpadovým systémom plne nahradila doterajšie hygienicky nevyhovujúce a zastarané toalety s prepadom. Jeden z nástupných priestorov je nízkopodlažný s výklopnou rampou a možnosťou bezbariérového nástupu imobilných cestujúcich. Vozidlo je vybavené vonkajším aj vnútorným bezpečnostným kamerovým systémom a automatickým akusticko–optickým informačným systémom pre cestujúcich, ktorý ich informuje prostredníctvom hlásení aj na optických paneloch o priebehu cesty. Systém ďalej poskytuje možnosť vysielať na vnútorných optických paneloch doplňujúce podrobné alebo mimoriadne informácie a multimediálny obsah. ZSSK spustila projekt modernizácie motorových jednotiek koncom roka 2015, pričom začiatkom roka 2016 boli vypracované súťažné podklady. ŽOS Zvolen ako víťaz verejného obstarávania v súčasnosti dokončuje práce na prvom vozidle z tejto série, ktoré ZSSK prevezme už koncom júla. Do konca roka 2017 celkovo získa osem kusov takýchto vozidiel. Cena za 1 kus MJ je 1 381 969 €, celková cena za 8 kusov 11 055 752 €. Zákazku financuje ZSSK z vlastných zdrojov. Modernizácia zahŕňa najmä výmenu celého interiéru vozňov vrátane podlahy, obkladov, okien, batožinových políc, odpadkových košov, svietidiel, sedačiek pre cestujúcich, WC bunky, nástupných a čelných dverí, ďalej vyhotovenie pevného spojenia riadiaceho vozňa s motorovým vozňom (zhotovenie motorovej jednotky) s prechodom medzi vozňami, dosadenie nového trakčného reťazca (motor, prevodovka…) a informačného systému, inštaláciu klimatizácie pre cestujúcich a finálny náter skrine s anti-grafiti úpravou. Po dodaní 8 ks MJ ZSSK neplánuje ďalšiu rekonštrukciu týchto vozidiel. Technické údaje MJ 813-913.1xx
Usporiadanie náprav: 1´A´1´1´
Rozchod: 1435 mm
Dĺžka cez nárazníky: 28 820 mm
Šírka skrine: 3 073 mm
Maximálna rýchlosť: 90 km/h
Počet sedadiel: min. 63
Počet miest na státie: 111
Naftový motor: TEDOM TD310R6HTA26
Prenos: hydromechanický
Menovitý výkon: 310 kW
Menovité otáčky: 1 950/min
Max. merná spotreba pri plnom výkone: 229 g/kWh
Trakčná hydromechanická prevodovka: VOITH DIWA D 884,5
Nápravová mechanická prevodovka: GMEINDER 265 kW
Regulácia: MIREL 813
Vykurovací agregát: Webasto Thermosysteme
Brzdy: samočinná, priamočinná, záchranná – DAKO
Hovorca a riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. Tomáš Kováč, tel.: 02/2029 7015, 0904/875 396, Rožňavská 1, 832 72 Bratislava 3 e-mail: hovorca@slovakrail.sk; kovac.tomas@slovakrail.sk * * * * O Železničnej spoločnosti Slovensko: Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia). ZSSK realizuje priemerne 1450 vlakov denne, zastavuje na 697 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po viac než 2800 kilometroch tratí na Slovensku.Informácie o osobnej železničnej doprave: Kontaktné centrum 18 188, alebo +421 2448 58 188 (zo zahraničia) www.slovakrail.sk alebo www.facebook.com/slovakrail, info@slovakrail.sk Aktuálna poloha vlakov: http://tis.zsr.sk/elis/pohybvlaku-iframe
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.