ZSSK víta schválenie europríspevku pre nové elektrické vlaky pre Žilinský kraj

08. 10. 2018

  • ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 ks moderných elektrických jednotiek
  • Takmer všetky vlaky budú montované na Slovensku
  • ZSSK aj vďaka novým vozidlám rýchlejšie vyradí najporuchovejšie 50-ročné „veterány“

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) víta Vykonávacie rozhodnutie Európskej komisie (EK) 
z 2. 10. 2018, ktorým EK schválila finančný príspevok na veľký projekt „Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 2. časť“, vybraný ako súčasť operačného programu „Integrovaná infraštruktúra“ na Slovensku, ktorý bude financovaný z fondov Európskej únie, konkrétne prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, ďalej z prostriedkov nenávratného finančného príspevku zo zdrojov kohézneho fondu, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov. 
Ide totiž o doteraz najväčšiu investičnú zmluvu, aká kedy bola podpísaná od vzniku ZSSK v roku 2005. Priebeh tohto tendra bol vďaka transparentnému prístupu v koordinácií s EK bezproblémový, čoho dôkazom je okrem schválenia výsledkov verejného obstarávania aj to, že v elektronickej aukcii boli dvaja veľkí hráči (Škoda Transportation a Stadler Bussnang AG). Víťaznou sa napokon stala ponuka Škoda Transportation, a. s., v konzorciu so ŽOS Trnava, a. s. 
„Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu v okolí Žiliny a našich cestujúcich skutočne kľúčové. Preto ma veľmi teší, že táto dôležitá dodávka vlakov smeruje k úspešnej realizácii projektu. S podobnými jednotkami ako tie, ktoré majú byť dodané, máme už dnes pozitívnu skúsenosť, takže aj v budúcnosti predpokladáme hladký priebeh dodania, ako aj udržania ich kvality,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. 
Škoda Transportation už v minulosti dodala pre ZSSK 19 ks elektrických poschodových jednotiek a 10 ks poschodových push-pull súprav. Tie majú nízku poruchovosť i spotrebu energií v porovnaní s priemerom vozňového parku ZSSK. Nové elektrické jednotky plánuje národný dopravca nasadiť do regionálnej dopravy v Žilinskom samosprávnom kraji na tratiach Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš.
„Niektorí naši kritici hovoria, že nemáme kupovať nové vlaky, ale radšej opravovať staré. Využitie EÚ fondov zrýchľuje zefektívňovanie prevádzky náhradou starých rušňov a vozňov za moderné jednotky. Týchto 25 nových vlakov nám umožní pracovať s našimi vozidlami efektívnejšie a vyradiť najporuchovejšie vozidlá, ktoré budú mať v roku 2021 viac ako 50 rokov,“ vysvetľuje Patrik Horný, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK.
ZSSK už rok a pol smeruje k znižovaniu stavu záloh, lepším opravám a efektivite. Náklady na kilometer i prepraveného cestujúceho sa znižujú, zastarané vlaky sa vyraďujú, obehy sa zefektívňujú. ZSSK má dlhodobo pozitívnu skúsenosť s čerpaním eurofondov na obstarávanie nových koľajových vozidiel. Stratégia ZSSK z novembra 2016 tiež radikálne rieši vyraďovanie najporuchovejších modelov (napr. rušne radu 240, tzv. Laminátky) a podporuje masívne investície do opravárenského hmotného i ľudského zázemia, ktoré boli v minulosti zanedbávané. Táto stratégia tiež predpokladá popri raste výkonov ďalšie znižovanie rozsiahleho a rôznorodého vozňového parku ZSSK. V roku 2005 bolo rušňov a vozňov takmer 2 000, v súčasnosti je ich zhruba o 350 menej, hoci počet cestujúcich stále rastie. Počet vozidiel v ZSSK sa má do roku 2025 znížiť o 20 %, no vďaka ich nižšej poruchovosti a lepšiemu manažmentu počet cestujúcich i najazdených kilometrov narastie.  
Dvadsaťpäť elektrických jednotiek bude nasadených do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach pre rýchlosť 160 km/h a napätie 3 kV a 25 kV. ZSSK budú dodané v rokoch 2020 až 2022, a to v dvoch verziách: v kratšej s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 sediacich cestujúcich (13 ks) a dlhšej 106-metrovej s kapacitou 343 sediacich cestujúcich (12 ks). Každý vozeň súpravy bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať tri hnacie podvozky. Vďaka tomu budú mať súpravy vynikajúce jazdné vlastnosti na všetkých elektrifikovaných tratiach Slovenska a umožnia spoľahlivé dodržiavanie cestovného poriadku aj v náročných zimných podmienkach.
Široké nástupné dvere spolu s priechodným moderným interiérom bez vnútorných dverí umožnia rýchly a plynulý pohyb cestujúcich. Nástup do vozidla bude vo väčšine prípadov štandardných nástupíšť s výškou 550 mm nízkopodlažný, v ostatných prípadoch bude zabezpečený pomocou výsuvných schodov. Cestujúci určite ocenia najmä pohodlné sedenie, elektrické zásuvky, klimatizáciu, štýlové LED osvetlenie interiéru a vybavenie vozidla priestorným moderným WC. Súpravy ponúknu aj informačný a komunikačný systém, monitorovanie bezpečnostnými kamerami a wi-fi pripojenie na internet. V každej jednotke bude aspoň jedno oddelenie pre imobilných cestujúcich aj so špeciálne prispôsobeným WC, ako aj priestor na prepravu detských kočíkov a bicyklov (min. v počte 1 bicykel na 40 sediacich cestujúcich). 

Zoznam úspešných tendrov a investícií:

25 ks moderných elektrických jednotiek
  • celkový objem: 160 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: v roku 2020 (pozn.: dva roky od účinnosti zmluvy – 2018)
  • nasadzovanie: Žilinský kraj
21 ks dieselmotorových jednotiek
  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • predpokladané dodanie prvých vozidiel: druhý kvartál roka 2019
  • nasadzovanie: Banskobystrický samosprávny kraj
päť nových hybridných vlakov a jeden multifunkčný rušeň (pred podpisom)
  • celkový objem eur: 39,5 milióna eur
  • predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
  • nasadzovanie: Tatry
35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Bmpz a Ampz
  • celkový objem eur: cena za 1 ks = približne 1,87 milióna eur
  • predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
  • nasadzovanie: diaľková doprava
50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz
  • celkový objem eur: cena za 1 ks = 750-tisíc eur
  • predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
renovácia vo vlastnej réžii – 31 ks diaľkových vozňov (13 vozňov Apeer a 18 vozňov Bpeer)
  • celkový objem eur: 3,1 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
  • dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2018
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
8 ks motorových jednotiek, nazývaných Mravce
  • celkový objem eur: 11 055 752 eur
  • dodanie: do konca roka 2017
  • nasadzovanie: vybrané trasy v okolí Zvolena
strediská technicko-hygienickej údržby – pripravovaná realizácia
  • tri strediská – Nové Zámky, Zvolen, Humenné
  • celkový objem eur: približne 100 miliónov eur

Vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK_exteriér Vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK_interiér Vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK_priestor pre bicykle Vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK_priestor pre cestujúcich

 

Tomáš Kováč
riaditeľ odboru komunikácie a hovorca
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.
odbor komunikácie

Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika
tel.: +421220297015 | mobil: +421904875396
e-mail: 
hovorca@slovakrail.sk | kovac.tomas@slovakrail.sk

ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).  

ZSSK od 10. júna 2018 realizuje priemerne 1497 vlakov denne, z toho 221 diaľkových vlakov a 1276 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje na 698 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2835 kilometroch tratí na Slovensku. 

Skip to content