Naspäť na zoznam výletov

Trať 22 tunelov: jedinečná cesta horskou železnicou

Do alebo z Banskej Bystrice vedú tri železničné trate. Keďže každá má svoje špecifikum, skutočne ťažko sa dá určiť, ktorá z nich je z pohľadu cestujúceho či turistu tá „naj“. Niekde sa totiž naskytajú parádne výhľady do priestoru, inde je zase zážitkom cestovať uprostred hustého lesa a strmých zrázov. Vtedy máte pocit, že sa veziete pravou horskou železnicou. Presne takou je trať číslo 170 Zvolen – Banská Bystrica – Diviaky – Vrútky, známej ako trať 22 tunelov.

Už len východzia stanica Zvolen ponúka hneď viacero pamiatok v okolí. Zvolenský zámok máme neďaleko stanice a rovno nad ňou na návrší stojí Pustý hrad, ktorý je najrozľahlejší v Európe! Z neho dovidíme až do Banskej Bystrice, kam smeruje aj naše putovanie. Medzitým za zmienku stojí Hronsek. Priamo z vlaku vidieť Vodný hrad, a o pár metrov ďalej sa nachádzajú drevený artikulárny kostol zapísaný v UNESCO a kaštieľ s parkom.

Hrad je priamo aj v Banskej Bystrici. Spolu so šikmou vežou skvele dotvárajú gotické prvky mesta pod Urpínom. Jeho centrum je zároveň križovatkou viacerých turistických trás. Pokračujúc vlakom ďalej akoby sme absolvovali vyhliadkovú jazdu okolo mesta. Ako prvý ju preruší Kačický tunel vedený pod diaľničným obchvatom. Je to akási vstupná brána do prostredia starohorských vrchov, aj keď chvíľu tu ešte budeme stretávať časť mesta, avšak už s dedinským charakterom.

Autor: Thomas.adamjak

Za stanicou Kostiviarska a rovnomenným viaduktom je stúpanie výraznejšie. Nenápadne prechádzame popod jednu z najkrajších obcí na Slovensku – Španiu Dolinu a dostávame sa do stanice Uľanka, kde je trať doslova do písmena U. Na druhej strane sa vynára impozantný klenbový viadukt pomenovaný podľa obce preklenujúci dolinu Lelekovo v nivelete až 42 m.

A odtiaľ začína to pravé orechové. Tunely sa striedajú ako na bežiacom páse až po Harmanecký tunel II. Tu opäť prichádzajú na rad dlhé tunely, Japenský tunel je predelený krátkym medzitunelím. Vlaky týmto smerom vchádzajú do národného parku Veľká Fatra. Nasledujú Grehelské tunely I. a II., medzi nimi je viadukt s vodným žľabom prekonávajúci dolinu Rakytovo.

Hneď za kopcom máme stanicu Harmanec jaskyňa. Škoda, že tu vlaky zastavujú len z dopravných dôvodov. Okrem návštevy jaskýň by to bol ďalší skvelý východiskový bod na spoznávanie Veľkej Fatry a okolia, veď nad traťou sú vrchy s nadmorskou výškou cez 1 500 metrov. Nehovoriac o tom, že takto je možné navštíviť ďalšie medzitunelie a jednou cestou i dolinu Túfna, vrch Krížna alebo sedlo Šturec, popod ktorý prechádza 4,7 km dlhý Čremošniansky tunel. Ten je zároveň najdlhším železničným tunelom na Slovensku. Je síce dvadsiatydruhý, no má označenie 14, keďže pôvodne sa plánovalo postaviť menej tunelov, a zároveň niektoré sú považované akoby za jeden.

Zo stanice Čremošné trať pozvoľna klesá. Mosty prekonávajú ďalšie doliny až do otvoreného priestranstva k viaduktu Na vode v Hornej Štubni. Nasleduje už len klesanie rovinatým terénom cez kúpeľné mesto Turčianske Teplice, strmším klesaním do neďalekej stanice Diviaky, cez šíry Turiec do mesta Martin a do stanice Vrútky, spojnice s hlavným severným ťahom.

Vydajte sa aj vy #vlakomnavylet a objavujte krásy Banskobystrického kraja.

Registrácia