Systém ETCS (European Train Control System) je jednotný zabezpečovací systém riadenia vlakov nahradzujúci staršie vzájomne nekompatibilné národné systémy. Jedna časť systému je inštalovaná v rámci koľajovej infraštruktúry a druhá vo vozidle. Spolupráca tejto pevnej a mobilnej časti umožňuje vyššiu bezpečnosť železničnej dopravy, väčšiu hustotu vlakov a dáva aj možnosť na diaľku aktívne zasiahnuť do riadenia vlaku v prípade zlyhania rušňovodiča.
Pilotný projekt ETCS je na Slovensku vybudovaný v rámci modernizácie V. koridoru ŽSR traťového úseku Bratislava–Rača – Nové Mesto nad Váhom. Umožňuje jazdu vlakov s inštalovaným systémom ETCS v tomto úseku maximálnou rýchlosťou 160 km/h.
Systém ETCS, ktorý je dnes nainštalovaný na deviatich rušňoch série 350 a dvoch rušňoch 381, v rámci projektu pribudol aj do desiatich elektrických poschodových jednotiek EPJ 671.
Podrobné informácie o projekte
Riadiaci pult rušňovodiča v EPJ radu 671 (obrázok vľavo)
Princíp systému ETCS (obrázok vpravo)