ZSSK víta snahu ministra Érseka sústrediť sa na modernizáciu infraštruktúry – zastarané a pomalé trate zvyšujú potrebný počet koľajových vozidiel o 20 – 30 %
09. 01. 2019
AktualityZSSK víta snahu ministra Érseka sústrediť sa na modernizáciu infraštruktúry – zastarané a pomalé trate zvyšujú potrebný počet koľajových vozidiel o 20 – 30 %
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) víta snahu ministra dopravy a výstavby SR Arpáda Érseka sústrediť sa na modernizáciu železničnej infraštruktúry.
Pripomíname, že od roku 1988 nebola na Slovensku postavená ani jedna nová trať. Pritom zastarané pomalé trate, frekventované, no neelektrifikované, úseky, jednokoľajky, „úzke hrdlá“ v železničných staniciach a pri významných uzloch podľa hrubého prepočtu našich odborníkov zvyšujú potrebný počet našich vozidiel o 20 – 30 %. Inými slovami, keby boli kľúčové trate a uzly zrekonštruované, mohli by sme najstaršie a najporuchovejšie vozidlá vyradiť a sústrediť sa na opravy a rekonštrukcie tých najperspektívnejších vozidlových sérií. O pohodlí, znížení meškaní a vyššej rýchlosti, z ktorej by profitovali cestujúci i životné prostredie, ani nehovoriac.
Vozbu vlakov osobnej dopravy (plynulosť dopravy, včasnosť spojov a dĺžku meškaní) všeobecne ovplyvňuje stav infraštruktúry, či už z dôvodu nepriaznivých poveternostných podmienok alebo technického stavu. Veľmi často sa vyskytujú obmedzenia traťových rýchlostí práve pre nepriaznivý stav infraštruktúry (a to v rámci celého Slovenska), keď je prevádzková rýchlosť znížená dokonca iba na 10 km/h. Takýto stav evidujeme aj na tzv. „Zvolensku“, konkrétne na trati Zvolen – Šahy, kde bola od nového roku obnovená železničná doprava osobných vlakov.
V Bratislave by pomohlo zokruhovanie infraštruktúry či stanica Filiálka, v Košiciach napríklad zdvojkoľajnenie trate Kysak – Prešov. Zároveň netreba zabudnúť na celú južnú trasu, ktorej veľká časť je neelektrifikovaná alebo jednoducho extrémne zastaraná. Určite výrazným posunom vpred by bolo aj vybudovanie trasy medzi Nitrou a Trnovcom nad Váhom, ktoré by dokázalo skrátiť čas jazdy medzi Nitrou a Bratislavou o zhruba polovicu na približne 50 minút.
predpokladané dodanie: v roku 2020 (pozn.: dva roky od účinnosti zmluvy – 2018)
nasadzovanie: Žilinský kraj
21 ks dieselmotorových jednotiek
celkový objem: 77 miliónov eur
predpokladané dodanie prvých vozidiel: druhý kvartál roka 2019
nasadzovanie: Banskobystrický samosprávny kraj
päť nových hybridných vlakov a jeden multifunkčný rušeň
celkový objem eur: 39,5 milióna eur
predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
nasadzovanie: Tatry
35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Bmpz a Ampz
celkový objem eur: cena za 1 ks = približne 1,87 milióna eur
predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
nasadzovanie: diaľková doprava
50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz
celkový objem eur: cena za 1 ks = 750-tisíc eur
predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
renovácia vo vlastnej réžii – 31 ks diaľkových vozňov (13 vozňov Apeer a 18 vozňov Bpeer)
celkový objem eur: 3,1 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2018
nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
Tomáš Kováč riaditeľ odboru komunikácie a hovorca Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. odbor komunikácie Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika tel.: +421220297015| mobil: +421904875396 e-mail: hovorca@slovakrail.sk|kovac.tomas@slovakrail.sk
ZSSKzabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 9. decembra 2018 realizuje priemerne 1515 vlakov denne, z toho 225 diaľkových vlakov a 1290 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 713 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2909 kilometroch tratí na Slovensku.
Správa súhlasu
Aby sme mohli poskytovať čo najlepšie zážitky, používame technológie, ako sú súbory cookie, na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracúvať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže mať nepriaznivý vplyv na niektoré funkcie a vlastnosti.
Funkčné
Always active
Technické ukladanie alebo prístup je nevyhnutne potrebný na legitímny účel umožnenia používania konkrétnej služby, o ktorú výslovne požiadal účastník alebo používateľ, alebo výlučne na účel uskutočnenia prenosu komunikácie prostredníctvom elektronickej komunikačnej siete.
Predvoľby
Technické ukladanie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, o ktoré účastník alebo používateľ nepožiadal.
Štatistiky
Technické ukladanie alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické ukladanie alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného splnenia požiadaviek zo strany poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany sa informácie uložené alebo získané len na tento účel zvyčajne nemôžu použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické ukladanie alebo prístup je potrebný na vytvorenie používateľských profilov na zasielanie reklamy alebo na sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.