ZSSK uvádza do prevádzky svoje najnovšie stredisko technicko-hygienickej údržby a rušňové depo vo Vrútkach

30. 01. 2020

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spustila procesy kolaudácií technológií a budov strediska technicko-hygienickej údržby (THÚ) a rušňového depa vo Vrútkach. Po jeho skončení bude mať ZSSK na Turci svoju najmodernejšiu prevádzku THÚ. Prácu si v nej nájdu desiatky ľudí.

„Pripravovaná rekonštrukcia uzla Žilina patriaca Železniciam Slovenskej republiky (koľaje a súvisiaca infraštruktúra) nás donútila hľadať nové miesto pre stredisko THÚ, ktoré by servisovalo vlaky jazdiace v tomto regióne. Rozhodli sme sa preto revitalizovať jedno z najstarších slovenských rušňových dep. Dnes začíname s kolaudáciami našich budúcich najmodernejších prevádzok, ktoré pomôžu vlakom v celom regióne,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Čiastočná rekonštrukcia rušňového depa vo Vrútkach, ktoré vzniklo v roku 1871, zahŕňala vybudovanie a rekonštrukciu ôsmich objektov s celkovou plochou 3 380 m2 a realizáciu nových inžinierskych sietí. ZSSK vybudovala zázemie pre  technicko-hygienickú údržbu železničných koľajových vozidiel, a to: stabilný umývač, rampu odfekálňovania vozňov, čerpaciu stanicu pre tankovanie nafty a AdBlue. Pre zamestnancov bola zrekonštruovaná administratívna budova s rozlohou 310 m2. V rámci administratívnej budovy vznikla ubytovňa pre 12 ľudí, jedáleň s kapacitou 120 stravníkov a školiace priestory pre 48 študentov. Rekonštrukciou areálového koľajiska s 20 výhybkami a celkovou dĺžkou koľají 2,2 kilometra sa koľajovo prepojili vybudované objekty.

Pre zaistenie bezpečnosti je celý areál  depa oplotený, osvetlený a snímaný kamerovým systémom. V súčasnej dobe sa realizuje predĺženie opravárenskej haly R2 z pôvodných 93 m na 125 m, v ktorej sa budú vykonávať jednoduché opravy a prehliadky na ucelených vlakových jednotkách pod strechou v akomkoľvek počasí.

„Počítame s tým, že zrekonštruované rušňové depo Vrútky bude servisovať aj naše najnovšie elektrické vlaky z českej Škodovky, ktoré očakávame už tento rok. Navyše v rámci duálneho vzdelávania spolupracujeme so Strednou odbornou školou dopravnou Martin-Priekopa. Ak chceme niekoho prilákať do našich radov, musíme mu ukázať pracovné podmienky hodné 21. storočia. Verím, že vo Vrútkach práve také vznikajú,“ konštatuje Hlubocký.

Náklady na rekonštrukciu rušňového depa Vrútky nepresiahli 12,3 milióna eur a boli hradené z vlastných zdrojov ZSSK.

Fakty o novom depe:

  • 15 zhotoviteľov
  • 3 380 m2 podlahová plocha objektov
  • 414 m2 vbudované skladové priestory
  • 310 m2 kapacita kancelárskych priestorov
  • 2,2 km rekonštruované koľajisko
  • 20 ks výhybiek
  • 8 rekonštruovaných/nových objektov
1_Najmodenejšia umývacia linka vlakov na Slovensku

Najmodenejšia umývacia linka vlakov na Slovensku

2_Čistiaci box - výdaj vody a čistiacich prostriedkov

Čistiaci box – výdaj vody a čistiacich prostriedkov

3_Administratívna budova

Administratívna budova

4_Skladový priestor na náhradné dielce

Skladový priestor na náhradné dielce

Zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 384 mil. eur:

 25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) à projekt EÚ

  • celkový objem: 160 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2020 – 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) à projekt EÚ

  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (6 ks DMJ je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň à projekt EÚ

  • celkový objem: 38,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2021 – 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) à vlastné zdroje

  • celkový objem: 66,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (22 ks nových vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz à vlastné zdroje

  • celkový objem: 37,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (24 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

 37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) à vlastné zdroje

  • celkový objem: 3,9 milióna eur
  • dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019 (35 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)
  2014 2015 2016 2017 2018 2019
Celkový počet prepravených cestujúcich 47 287 894 57 274 910 65 605 732 72 473 077 73 807 854 77 356 524
Platiaci cestujúci 44 573 553 32 657 833 38 923 731 45 720 762 46 514 947 47 798 224
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu 2 714 341 24 617 077 26 682 001 26 752 315 27 292 907 29 558 300
Cestujúci vlakmi InterCity 647 294 314 634 24 709 705 684 791 695 817 958
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu 1 147 1 808 2 036 2 472 2 702 3 189
Bicykle 83 048 105 667 132 993 149 726 164 320 178 080
Vozidlá (autá, motorky…) 16 386 15 684 17 290 19 693 20 422 20 717
Psy 47 704 50 462 51 935 53 994 56 699 58 650
Celkový počet vypravených vlakov 516 279 524 343 529 550 526 944 544 364 555 124
Vlakokilometre 30 791 181 31 855 984 31 477 066 32 640 950 33 649 149 34 503 178
Osobokilometre 2 503 987 902 3 081 246 834 3 193 721 688 3 759 923 848 3 815 146 560 4 003 730 560
Zamestnanci 5 841 5 949 5 924 5 952 5 877 5 831
Priemerná mzda 912,58 956,25 990,5 1 038,22 1 117,64 1 232,74
Medziročný nárast mzdy 2,92 % 4,79 % 3,58 % 4,82 % 7,65 % 10,30 %

ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK od 15. decembra 2019 realizuje priemerne 1 538 vlakov denne, z toho 238 diaľkových vlakov a 1 300 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 719 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 921 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content