Posledná jazda Pantografu pod značkou ZSSK bude na Rušňoparáde
- Na Rušňoparádu vás odvezie posledný Pantograf v službách ZSSK
- Pozrite si symbolickú súbežnú jazdu Pantografu s novým Panterom
- Brány Depa Košice budú otvorené v sobotu a v nedeľu 25. a 26. mája
Pôvodne mali byť určené pre okolie Prahy, nakoniec bolo 16 z nich presunutých do Košíc. Elektrické jednotky 460 Pantograf sa v konečnom dôsledku stali na 50 rokov typickým obrazom elektrických tratí na východe Slovenska. Oficiálna rozlúčka Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) s posledným vozidlom tohto radu bude počas víkendu 25. a 26. mája 2024 na Rušnoparáde v Košiciach. ZSSK odovzdá kľúče občianskemu združeniu Detská železnica Košice, ktoré sa postará o jeho zachovanie a údržbu.
Posledný Pantograf na záver svojej kariéry v ZSSK absolvuje jazdu z Košíc cez Kysak do Prešova a naspäť. Jeho finálnou zastávkou bude priamo Rušňoparáda v košickom depe, kde dovezie malých aj veľkých fanúšikov železnice. Medzi Kostoľanmi nad Hornádom a Košicami sa k nemu pridá aj Panter, spolu s ktorým absolvujú súbežnú symbolickú jazdu.
Vo vlaku je možné cestovať iba so vstupenkami na Rušňoparádu, ktoré sú k dispozícii v predpredaji v Zákazníckom centre ZSSK v stanici Košice alebo priamo na mieste vo vlaku. Cestovný poriadok jazdy vlaku nájdete v prílohe.
Vyraďovanie starých vlakov je prirodzená súčasť modernizácie vlakovej flotily ZSSK. V súčasnosti totiž prebieha masívna obmena vozidiel v osobnej doprave, východné Slovensko nevynímajúc. Dopravca v uplynulom období na tamojších regionálnych tratiach zaviedol nielen nové elektrické jednotky, ale aj nové a modernizované vozne druhej triedy.
„Strategickým cieľom ZSSK je pokračovať v procese modernizácie a postupne znižovať priemerný vek vozidlového parku. V súčasnosti máme pripravených niekoľko projektových zámerov, ktoré prinesú ďalšie moderné jednotky nie len na trate východného Slovenska. Prvé výsledky týchto projektov pocítia cestujúci v najbližších rokoch. Modernizácia bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch s cieľom priniesť kvalitnejšie, bezpečnejšie, spoľahlivejšie a komfortnejšie cestovanie vlakom pre všetkých cestujúcich na celom Slovensku,” hovorí Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Dopravca očakáva, že ku koncu roka bude mať takmer 68 % vozňov nových alebo modernizovaných (vyrobených alebo zásadne modernizovaných po roku 2008), zatiaľ čo staršie budú predstavovať 32 %. Pri lokomotívach a ucelených jednotkách to bude 65 % vozidiel nových alebo modernizovaných po roku 2008, zatiaľ čo 35 % sú staršie modely.
Čo ste o Pantografoch (možno) nevedeli:
- Kde a kedy boli vyrobené? V rokoch 1974 až 1978 v závode Vagónka Tatra Studénka
- V akom počte? 43 jednotiek
- Ako sú označené? 460 (pôvodne EM 488.0)
- Z čoho vznikla prezývka Pantograf? Prezývku Pantograf jednotka získala podľa typu zberača, zariadenia na zber elektrického prúdu z trolejového vedenia, ktorého tvar bol odvodený od mechanickej pomôcky určenej na prekresľovanie výkresov do iných veľkostí.
- Kde premávali? V Ústí nad Labem (9 jednotiek), v Ostrave (18 jednotiek) a v Košiciach (16 jednotiek), krátky čas premávali aj v okolí Žiliny
- Aké mali parametre? Celá päťvozňová jednotka mala dĺžku 122,5 metra, hmotnosť až 294 ton, kapacitu 336 miest na sedenie a výkon 2 000 kW
- Akou maximálnou rýchlosťou mohli jazdiť? 110 kilometrov za hodinu
- Posledná jazda v ZSSK? mája 2024 ako Os 8808 (Čierna nad Tisou 7:05 – Košice 8:50)
Čo vás čaká na Rušňoparáde:
Brány Depa Košice budú otvorené v sobotu 25. mája od 9:00 do 16:30 a v nedeľu 26. mája od 10:00 do 15:00. Toto podujatie organizuje ZSSK v spolupráci s Podvihorlatským železničným spolkom. Na návštevníkov čakajú historické parné, ale aj najmodernejšie elektrické rušne. Moderná vlaková jednotka Panter bude slúžiť ako chill out zóna. Návštevníci si v nej budú môcť oddýchnuť a dozvedieť sa viac o produktoch a službách ZSSK. V nedeľu sa v Košiciach predstavia aj desiatky historických veteránov, ktoré sú súčasťou akcie 500KM SLOVENSKÝCH.
Viac o aktivitách na Rušňoparáde, medzi ktorými nebudú chýbať nostalgické jazdy vlakom a retro autobusom, tvorivé dielne či ukážky policajnej, hasičskej a vojenskej techniky, nájdete na webe ZSSK.
Vstupenky na podujatie, ktoré platia na oba dni, si kúpite v predpredaji v Zákazníckych centrách ZSSK a počas udalosti priamo na mieste alebo na stanici pred kyvadlovou dopravou:
- Dieťa: 2,50 eur
- Dospelý: 5 eur
- Rodinná vstupenka: 12 eur
Posledná jazda Pantografu na Rušňoparáde
Medzi košickou železničnou stanicou a depom bude v hodinových intervaloch bezplatne premávať kyvadlová doprava. Depo ZSSK sa nachádza 10 minút pešou chôdzou od stanice i centra mesta.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.