ZSSK predstavila ďalší typ novej dieselmotorovej jednotky pre stredné Slovensko a ukázala nový diaľkový vozeň 1. triedy Ampz

25. 06. 2020

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje v aktívnej modernizácii svojho vozidlového parku aj po „koronakríze“. Slovenským médiám a ministrovi dopravy predstavila hneď dve novinky, ktoré cestujúcim vylepšia komfort – novú dvojčlánkovú dieselmotorovú jednotku 861.1 (doteraz sa z tohto projektu dodávali iba trojčlánkové vlaky) a diaľkový osobný vozeň 1. triedy Ampz, obe z dielne ŽOS Vrútky.

Tlačová konferencia sa uskutočnila v novorekonštruovaných priestoroch strediska technicko-hygienickej údržby (THÚ) a rušňového depa vo Vrútkach, ktoré ZSSK kolaudovala v januári tohto roku → https://www.zssk.sk/aktuality/zssk-uvadza-do-prevadzky-svoje-najnovsie-stredisko-technicko-hygienickej-udrzby-a-rusnove-depo-vo-vrutkach/.

„Som veľmi rád, že pokračujeme v najväčšej modernizačnej akcii a dnes vám môžeme ukázať ďalšie dve vozidlá, ktoré preberáme. Nové dieselové jednotky už jazdia na strednom Slovensku a táto dvojčlánková je prvá zo 14 kusov, ktoré tam výrazne skvalitnia dopravu. Vozeň Ampz je prvý nový vozeň pre prvú triedu po dlhej dobe a jeho dizajn vyšiel z našich návrhov, z čoho máme veľkú radosť. Už má prvé kilometre za sebou a vidíme veľmi pozitívne reakcie,“ povedal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Sprava minister dopravy a výstavby SR A. Doležal, gen. riaditeľ ZSSK F. Hlubocký, gen. riaditeľ ŽOS Vrútky R. Heide a predseda predstavenstva ŽOS Vrútky M. Vereš.

„Modernizáciu vozidlového parku na našich železniciach považujem za nevyhnutnosť, je to krok k zvyšovaniu konkurencieschopnosti a najmä lepšieho komfortu pre ľudí. Som veľmi rád, že dnes vidíme konkrétne výsledky aj vďaka eurofondom, ktoré takto dokážeme efektívne využiť na ekologickú formu dopravy,“ uviedol minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

DIESELMOTOROVÁ JEDNOTKA 861

Nízkopodlažné DMJ s dieselhydrodynamickým prenosom výkonu sú určené na zabezpečenie dopravy na neelektrifikovaných regionálnych tratiach. DMJ boli objednané v dvoch verziách. Trojčlánkové s kapacitou 171 miest na sedenie  (39 ks už ZSSK vlastní) a dvojčlánkové s kapacitou 115 miest na sedenie (celkovo objednaných 14 ks), z ktorých prvú ZSSK predstavila na tlačovej konferencii vo Vrútkach dňa 25. 6. 2020. V rámci výkonov OSD Zvolen je plánované zaradenie prvých dvoch dvojčlánkových DMJ do prevádzky od začiatku júla 2020.

Dvojčlánková jednotka sa používa na tratiach s nižšími tokmi cestujúcich. Jej predpoklad nasadenia je rovnako ako pri trojčlánkovej jednotke v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji, napríklad na tratiach Zvolen – Vrútky, Zvolen – Brezno, či Zvolen – Fiľakovo.

Nové DMJ sú výsledkom projektu „Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 1. časť“, v rámci ktorého sa nasadí celkovo 21 ks dieselmotorových jednotiek, z čoho 7 trojčlánkových DMJ je už v prevádzke (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj). Do vozidlového parku ZSSK teraz pribudla dvojčlánková DMJ, prvá zo 14, ktoré majú prísť behom tohto roka. Na základe Zmluvy o poskytnutí Nenávratného Finančného Príspevku (NFP) zo dňa 10. 11. 2017 výšku NFP poskytnutého ZSSK predstavuje suma 74 835 328,10 €. Poskytovateľ (MDV SR) poskytne ZSSK NFP v skladbe:
podiel Kohézneho fondu (KF) vo výške 85 % z NFP; v nominálnej sume 63 610 028,88 €,
podiel Štátneho rozpočtu Slovenskej republiky (ŠR SR) vo výške 15 % z NFP, v nominálnej sume 11 225 299,22 €.

Celkové investičné náklady Projektu (bez DPH) sú vo výške 76 999 000,00 €, podiel ZSSK predstavuje 2 163 671,90 € bez DPH.

O DMJ 861.1:
je vybavená klimatizáciou, wi-fi pripojením na internet, informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich, kamerovým systémom a systémom na počítanie cestujúcich,
je prispôsobená osobám so zdravotným znevýhodnením a s obmedzenou schopnosťou pohybu,
v porovnaní so starším typom DMJ má nový výstražný a komunikačný systém a nástupné dvere s elektrickým pohonom s integrovaným výsuvným schodíkom pre pohodlné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich.

Zaujímavou súčasťou výbavy nových DMJ je napríklad systém počítania cestujúcich, ktorý umožňuje počítanie nastupujúcich a vystupujúcich na každej zastávke, evidenciu počtu cestujúcich medzi stanicami a počítanie osôb zo všetkých vstupných dverí. To všetko anonymne – bez toho, aby sa dala určiť identita cestujúcich.

DMJ vychádzajú v ústrety cestujúcim so zníženou schopnosťou pohybu, ktorým sú prispôsobené nielen svojou nízkopodlažnosťou, ale aj vyhovujúcimi toaletami. V každej jednotke sa nachádzajú dve miesta pre invalidné vozíky.

Prehľad základných informácií k novým DMJ:
Viac o projekte OPII nájdete na https://www.opii.gov.sk/opiiapp.php/Projekty/show?id=408.

Dvočlánkových DMJ bude na Slovensku celkovo 14.

 AMPZ – VOZEŇ 1. TRIEDY

 Osobný klimatizovaný vozeň 1 triedy radu Ampz je určený pre vnútroštátnu a medzinárodnú diaľkovú dopravu, na elektrifikovaných a neelektrifikovaných tratiach železničného systému s maximálnou rýchlosťou 160 km/h.

Národný dopravca kúpil spolu 7 takýchto vozňov v celkovej hodnote 13 895 000 € bez DPH (cena jedného vozňa = 1 985 000 € bez DPH). Táto investícia bola financovaná z vlastných zdrojov. Dodanie všetkých vozňov Ampz by sa malo zrealizovať do marca 2021. Vozeň Ampz bol prvýkrát nasadený v piatok 19. júna 2020 na vlak RR 701 Vápeč (Bratislava hl. st. 05:13 – Žilina 07:40). Ďalšie vozne tejto série budú postupne nasadzované na vnútroštátne diaľkové vlaky (trať Bratislava – Žilina – Košice) a na medzinárodné diaľkové vlaky (trať Bratislava – Praha).

Viac o novom diaľkovom vozni Ampz si môžete prečítať v tlačovej správe https://www.zssk.sk/aktuality/cestujucich-v-rr-701-vapec-caka-zajtra-v-1-triede-prijemne-prekvapenie-zssk-zaradila-prvykrat-do-ostrej-prevadzky-uplne-novy-dialkovy-vozen-1-triedy-ampz/.

ZSSK ukázala aj nový diaľkový vozeň 1. triedy Ampz.

Zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 384 mil. eur:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) → projekt OPII z prostriedkov EÚ
celkový objem: 160 miliónov eur
zazmluvnený NFP: 158,4 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2020 – 2022
nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)
https://www.zssk.sk/o-spolocnosti/projekty-eu/opii/

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) → projekt OPII z prostriedkov EÚ
celkový objem: 77 miliónov eur
zazmluvnený NFP: 74,8 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2019 – 2020 (7 ks DMJ je už v prevádzke)
nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)
https://www.zssk.sk/o-spolocnosti/projekty-eu/opii/

5 ks elektrických tatranských jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň → projekt OPII z prostriedkov EÚ + vlastné zdroje
celkový objem: 38,8 miliónov eur ( z toho EÚ projekt: 33,6 milióna eur)
zazmluvnený NFP: 33,4 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2021 – 2022
nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)
https://www.zssk.sk/o-spolocnosti/projekty-eu/opii/

7 ks nových osobných vozňov série Ampz– diaľkový vozeň prvej triedy → vlastné zdroje
celkový objem: 13,9 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2020 – 2021 (1 ks nového vozňa je už v premávke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Bratislava – Žilina – Košice; Bratislava – Praha)

28 ks nových osobných vozňov série Bmpz → vlastné zdroje
celkový objem: 52,9 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2018 – 2020 (26 ks nových vozňov je už v prevádzke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz → vlastné zdroje
celkový objem: 37,8 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (30 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) → vlastné zdroje
celkový objem: 3,9 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Aktuálne tiež prebieha súťaž na 52 nových a rekonštruovaných vozňov, ktoré budú v rokoch 2021 – 2023 nasadené na určené regionálne trate Slovenska, predovšetkým v Košickom a Prešovskom samosprávnom kraji. Viac informácií nájdete tu https://www.zssk.sk/aktuality/na-vychodnom-slovensku-pribudne-52-modernych-voznov-za-65-mil-eur/.


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK od 14. júna 2020 realizuje priemerne 1 542 vlakov denne, z toho 238 diaľkových vlakov a 1 304 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 719 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 921 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content