BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) z dôvodu veľkého poklesu mobility obyvateľstva, ktorý súvisí s opatreniami na zamedzenie šírenia vírusu COVID-19, musí pristúpiť k dočasným obmedzeniam vo vnútroštátnej doprave.
Vlaky InterCity si cestujúci obľúbili a ukazujú, že železničná doprava má na Slovensku – tam, kde sú dobré trate – aj komerčný potenciál. My sa však potrebujeme správať ako dobrý hospodár a v časoch minimálneho presunu cestujúcich pozastavujeme do odvolania prevádzku zostávajúcich IC vlakov. Zmeny budú nasledovné:
Od 3. 11. 2020 sa ruší prevádzka vlakov:
• IC 44 (Košice 07:11 – Bratislava-Nové Mesto 12:08),
• IC 45 (Bratislava-Nové Mesto 15:52 – Košice 20:42),
• IC 523 (Bratislava hl. st. 11:59 – Košice 16:48),
• IC 524 (Košice 17:12 – Bratislava hl. st. 22:00).
Vlaky InterCity predstavujú najrýchlejšie a najpohodlnejšie vlakové spojenie na prekonanie 445 km dlhej trasy medzi hlavným mestom a metropolou východu. Jazdný čas 4 h 36 min je porovnateľný s cestou osobným autom, no vo vlaku môže cestujúci stráviť tento čas produktívne alebo oddychom. Kvalita, rýchlosť a spoľahlivosť je základnou charakteristickou črtou týchto vlakov.
Sú prevádzkované v tzv. komerčnom režime a tešia sa veľkej obľube, čo dokazujú čísla – v roku 2019 prvýkrát v histórii dosiahli riadny (nielen prevádzkový) kladný hospodársky výsledok, t. j. zisk. Ten za rok 2019 predstavuje 206-tis. eur. Prevádzkový zisk vlakov InterCity za rok 2019 bol 3 200-tis. eur.
Prvýkrát boli uvedené do prevádzky v roku 1993. Vznikom ZSSK v roku 2005 ich prevádzka naďalej pokračovala až do januára 2016. Národný dopravca opätovne sprevádzkoval svoju vlajkovú loď po kratšej odmlke v decembri 2016. Odvtedy tento komerčný produkt s minimálnymi a hlavne pozitívnymi obmenami premáva dodnes.
Cestujúci majú, samozrejme, naďalej možnosť využívať rýchliky 6xx, ktoré chodia v pravidelných dvojhodinových intervaloch, prípadne rýchliky 8xx tzv. južnou trasou. Národný dopravca bude naďalej sledovať vývoj situácie a je pripravený pružne reagovať na akékoľvek zmeny.
Optimalizácia dopravy do Českej republiky
Od 4. 11. 2020 budú vlaky Ex 141 Žilina – Praha hl. n. a Ex 142 Praha hl. n. – Žilina vedené len na vnútroštátnom úseku Žilina – Čadca a späť.
V preprave medzi Českom a Slovenskom sú naďalej v prevádzke vlaky nasledovne:
PPS Kúty – Břeclav
• všetky EC vlaky relácie Budapešť – Praha a Bratislava – Praha (obmedzené len vlaky railjet 284/285, vlak EC 270 premáva len po Brno hl.n., obmedzené sú lôžkové a ležadlové vozne na vlakoch EN 476/477);
PPS Horní Lideč
• vlaky Ex 220/221 Žilina – Praha premávajú bez obmedzenia;
• vlaky 122, 123, 126, 127 sú vedené v úseku Púchov – Olomouc;
• vlaky Ex 120, 121, 128, 129, 124, 125 nie sú vedené;
PPS Čadca
• vlaky Ex 140, 143 Žilina – Praha a späť sú vedené bez obmedzenia;
• vlaky R 342, 343, 344, 345, 346, 347 sú vedené bez obmedzenia;
• vlaky SC 240/241, Košice – Praha a späť sú vedené bez obmedzenia.
Obmedzenia sa týkajú vlakov:
• vlaky Ex 144, 145, 141, 142 sú vedené len na úseku Žilina – Čadca a späť;
• vlaky R 340/341 sú vedené len z/do Čadce;
• vlaky SC 242/243 nepremávajú ;
• vlaky EN 442/443 sú vedené na úseku Humenné – Žilina a späť.
Cestovné doklady na zrušené vlakové spoje budú nahradené cestujúcim v plnej hodnote bez sankcie za vrátenie.
Všetky aktuálne informácie o doprave nájdete
tu –> https://www.zssk.sk/koronavirus/.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 14. júna 2020 realizuje priemerne 1 542 vlakov denne, z toho 238 diaľkových vlakov a 1 304 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 719 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 921 kilometroch tratí na Slovensku.