Telová kamera vlakvedúceho pomohla pri priamom útoku

14. 06. 2024

Ďalšie vlaky národného dopravcu ešte bezpečnejšie

 

  • Záznam z kamery vlakvedúceho ako dôkaz pri objasnení fyzického útoku
  • Projekt dokazuje svoj zámer: ochrániť vlakový personál i cestujúcich a zvýšiť úroveň cestovania
  • Video z útoku pomôže polícii pri identifikácii páchateľa
  • Začiatkom júna vstúpil pilotný projekt kamier do druhej fázy

 

BRATISLAVA – Pilotný projekt telových kamier pre vlakvedúcich sa ukázal ako mimoriadne užitočný. Potvrdilo sa to aj pri nedávnom priamom útoku na vlakový personál Železničnej spoločnosti. Pri kontrole cestovných dokladov vo vlaku smerujúcom do Bratislavy bol vlakvedúci národného dopravcu fyzicky napadnutý agresívnym cestujúcim, ktorý následne utiekol. Celý incident našťastie zachytila telová kamera pripnutá na uniforme vlakvedúceho. Záznam z nej už má v rukách železničná polícia, ktorá celý incident dôkladne prešetrí. Záznam z kamery pomôže nielen pri objasnení tohto prípadu, ale môže slúžiť aj ako prevencia pred podobnými incidentmi v budúcnosti.

„Už viac ako mesiac u nás, v Železničnej spoločnosti Slovensko, beží projekt telových kamier pre vlakvedúcich na západoslovenských tratiach, kde sme nasadili 52 kamier. Od júna sme začali druhú fázu projektu, počas ktorej nasadzujeme ďalších 180 kamier prevažne na východné a stredné Slovensko. Zvyšné kamery budú v tretej etape zavedené v rámci ostatných lokalít. Cieľom projektu je ochrániť cestujúcich aj vlakový personál pred prípadnými konfliktnými situáciami a celkovo zvýšiť kvalitu cestovania vlakmi Železničnej spoločnosti Slovensko. Na bezpečnosti a pohodlí našich zamestnancov a cestujúcich nám skutočne záleží,” uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko.

Úroveň bezpečnosti sa začiatkom júna zvýšila aj vo vlakoch v Košickom, Prešovskom a Žilinskom kraji a v okolí Levíc, Nitrianskom kraji. Vlakvedúci v týchto lokalitách budú v rámci druhej etapy postupne vybavení osobnými kamerami zaznamenávajúcimi zvuk a video z ich pohľadu počas cesty vlakom.

ZSSK zakúpilo 420 telových kamier, sú malé a ľahké s hmotnosťou len 85 g a celkovou hmotnosťou 117 g aj vrátane magnetu na uchytenie na oblečenie. Sú vybavené technológiou bufferovaného nahrávania, ktorá umožňuje automatické uchovávanie obrazového materiálu z posledných 30 sekúnd pred aktiváciou nahrávania. Táto funkcia poskytuje možnosť „vrátiť čas“ a analyzovať situáciu pred začiatkom trvalej registrácie obrazu. Záznamy sa automaticky mažú, pokým nie sú označené na uchovanie vlakvedúcim na ďalšie vyšetrovanie. Nahrávanie je možné aktivovať manuálne, čo zabezpečí zachovanie dôležitého dôkazového materiálu. Nahrané údaje sa odosielajú na servery ZSSK až po vrátení kamery do nabíjacej stanice, kde zostávajú uložené po dobu piatich dní.

Prístup k nahratým údajom je prísne regulovaný. Majú ho len osobitne poverené osoby aj to až po žiadosti oprávnených orgánov, prípadne ako dôkaz pri riešení sťažností cestujúcich na obranu zamestnanca.

ZSSK už dlhodobo využíva zvukové nahrávanie v osobných pokladniach, čím zefektívňuje riešenie sťažností cestujúcich. Nahrávky slúžia ako cenný nástroj pri objasňovaní sporov a poskytujú objektívny obraz o priebehu interakcie medzi zamestnancom a klientom. S vyhodnocovaním sťažností na základe nahrávania má ZSSK pozitívnu skúsenosť.

Telové kamery sa stávajú bežnou súčasťou rôznych profesií po celom svete vrátane zdravotníctva, polície, dopravy a hotelierstva. Vďaka ich efektivite v oblasti ochrany zamestnancov a klientov sa očakáva, že sa stanú štandardom aj na Slovensku.

Testovacie video z kamery pre vlakvedúcich (MP4, 16 MB)

Telové kamery sa stávajú bežnou súčasťou rôznych profesií po celom svete vrátane zdravotníctva, polície, dopravy a hotelierstva.

Cieľom tohto projektu je ochrániť cestujúcich aj vlakový personál pred prípadnými konfliktnými situáciami a celkovo zvýšiť kvalitu cestovania vlakmi ZSSK.

Úroveň bezpečnosti sa zvyšuje aj vo vlakoch v Košickom, Prešovskom, Žilinskom kraji a v okolí Levíc.


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content