- V nedeľu 26. marca 2023 sa mení stredoeurópsky čas na letný
- Tri nočné vlaky prídu do cieľa „o hodinu neskôr“
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) oznamuje, že od nedele 26. marca 2023 sa mení stredoeurópsky čas na letný. V noci zo soboty 25. marca na nedeľu 26. marca 2023 sa tak posunú ručičky hodiniek z druhej hodiny ráno o jednu dopredu, teda na tretiu hodinu ráno.
Vlaky premávajúce v tejto dobe tak prídu do konečnej stanice o hodinu „neskôr“, reálne však bude čas jazdy zodpovedať tomu, ktorý je uvedený v cestovnom poriadku.
Dotknuté nočné vlaky:
- EN 442 SLOVAKIA (Humenné 19:30 – Praha hl. n. 7:38) príde omeškaný do 60 minút,
- R 614 ZEMPLÍN (Humenné 21:51 – Bratislava hl. st. 5:33) príde omeškaný do 60 minút,
- R 615 ZEMPLÍN (Bratislava hl. st. 22:57 – Humenné 6:33) príde omeškaný do 60 minút.
Na tratiach susedných železníc budú podobne ovplyvnené jazdy nočných vlakov. Vlaky, ktoré vchádzajú na Slovensko po 3:00, pôjdu už podľa letného času.
Princíp podobný letnému času spomenul už americký politik Benjamin Franklin v druhej polovici 18. storočia v jednom zo svojich zápiskov. V praxi bol letný čas prvýkrát zavedený v prvej polovici 20. storočia v niekoľkých európskych krajinách. Boli medzi nimi Švédsko, Nemecko a Rakúsko-Uhorsko. Na území Česko-Slovenska fungoval letný čas s prestávkami v 40. rokoch 20. storočia. Každoročný letný čas bol zavedený v Československu až v roku 1979. K jeho zavedeniu prispela aj energetická kríza v tomto období, pričom od letného času sa očakávali energetické úspory. O dva roky neskôr sa u nás ustálilo pravidlo, že letný čas sa začína posledný marcový víkend v noci zo soboty na nedeľu, a to nadránom, keď je vplyv zmeny času na pracovné aktivity minimálny. Cieľom zavedenia letného času je predovšetkým úspora elektrickej energie, ktorá by bola inak potrebná pre večerné osvetlenie.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 11. decembra 2022 realizuje priemerne 1 763 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 269 ostatných diaľkových vlakov a 1 486 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 721 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 935 kilometroch tratí na Slovensku.