Prechod na letný čas sa dotkne troch nočných vlakov

20. 03. 2023
  • V nedeľu 26. marca 2023 sa mení stredoeurópsky čas na letný
  • Tri nočné vlaky prídu do cieľa „o hodinu neskôr“

 

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) oznamuje, že od nedele 26. marca 2023 sa mení stredoeurópsky čas na letný. V noci zo soboty 25. marca na nedeľu 26. marca 2023 sa tak posunú ručičky hodiniek z druhej hodiny ráno o jednu dopredu, teda na tretiu hodinu ráno.

Vlaky premávajúce v tejto dobe tak prídu do konečnej stanice o hodinu „neskôr“, reálne však bude čas jazdy zodpovedať tomu, ktorý je uvedený v cestovnom poriadku.

Dotknuté nočné vlaky:

  • EN 442 SLOVAKIA (Humenné 19:30 – Praha hl. n. 7:38) príde omeškaný do 60 minút,
  • R 614 ZEMPLÍN (Humenné 21:51 – Bratislava hl. st. 5:33) príde omeškaný do 60 minút,
  • R 615 ZEMPLÍN (Bratislava hl. st. 22:57 – Humenné 6:33) príde omeškaný do 60 minút.

 

Na tratiach susedných železníc budú podobne ovplyvnené jazdy nočných vlakov. Vlaky, ktoré vchádzajú na Slovensko po 3:00, pôjdu už podľa letného času.

Princíp podobný letnému času spomenul už americký politik Benjamin Franklin v druhej polovici 18. storočia v jednom zo svojich zápiskov. V praxi bol letný čas prvýkrát zavedený v prvej polovici 20. storočia v niekoľkých európskych krajinách. Boli medzi nimi Švédsko, Nemecko a Rakúsko-Uhorsko. Na území Česko-Slovenska fungoval letný čas s prestávkami v 40. rokoch 20. storočia. Každoročný letný čas bol zavedený v Československu až v roku 1979. K jeho zavedeniu prispela aj energetická kríza v tomto období, pričom od letného času sa očakávali energetické úspory. O dva roky neskôr sa u nás ustálilo pravidlo, že letný čas sa začína posledný marcový víkend v noci zo soboty na nedeľu, a to nadránom, keď je vplyv zmeny času na pracovné aktivity minimálny. Cieľom zavedenia letného času je predovšetkým úspora elektrickej energie, ktorá by bola inak potrebná pre večerné osvetlenie.

Tri nočné vlaky prídu v noci zo soboty 25. marca na nedeľu 26. marca do cieľovej stanice o hodinu neskôr, reálne však bude čas ich jazdy zodpovedať tomu, ktorý je uvedený v cestovnom poriadku.

 


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK od 11. decembra 2022 realizuje priemerne 1 763 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 269 ostatných diaľkových vlakov a 1 486 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 721 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 935 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content