Po zrekonštruovanej ozubnicovej trati budú v Tatrách v roku 2021 jazdiť nové hybridné jednotky ZSSK

30. 06. 2020

ŽSR bude od 6. júla 2020 realizovať rekonštrukciu tatranskej ozubnicovej trate
Počas 7-mesačnej výluky zabezpečí ZSSK pre cestujúcich náhradnú autobusovú dopravu
Na zmodernizovanej trati budú už budúci rok jazdiť nové ozubnicové vozidlá

BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) informuje cestujúcich, že manažér železničnej infraštruktúry – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) – bude v termíne od 6. 7. 2020 do 6. 2. 2021 uskutočňovať komplexnú rekonštrukciu ozubnicovej trate medzi železničnými stanicami Štrba a  Štrbské Pleso.

ZSSK víta rozhodnutie ŽSR pre komplexnú rekonštrukciu, pretože infraštruktúra ozubnicovej železnice má desiatky rokov a potrebuje generálku. V súvislosti s výlukou počas rekonštrukčných prác ZSSK zabezpečí cestujúcim presun formou náhradnej autobusovej dopravy (NAD) nasledovne:

  • v železničnej stanici Štrbské Pleso budú pristavené autobusy NAD vedľa výpravnej budovy,
  • náhradné zastávky NAD sú zriadené pre tarifné body:
    Štrba – parkovisko za bufetmi z východnej strany budovy,
    Tatranský Lieskovec – autobusová zastávka „Štrba, Tatranská Štrba, sídl.  (kliknutím otvoríte mapu). – platí od 19.08.2020
    Štrbské Pleso – autobusová zastávka Vysoké Tatry, Štrbské Pleso, centrálne parkovisko.

V tejto situácii bude viac ako inokedy dôležité to, aby skupiny nad 10 osôb zodpovedne hlásili vopred svoju cestu na kontaktnom centre (tel: 18 188), aby sme im vedeli zabezpečiť bezproblémovú prepravu.

Za dočasný diskomfort sa ZSSK cestujúcim vopred ospravedlňuje, no takéto obmedzenia sú pri väčších rekonštrukciách vždy potrebné. „Sme si vedomí, že toto obmedzenie spôsobí v tejto letnej a nadchádzajúcej zimnej sezóne návštevníkom Tatier komplikácie, no z dlhodobého hľadiska je táto oprava potrebná pre zabezpečenie vyššej kapacity trate a bezporuchovej prevádzky našich nových švajčiarskych hybridných jednotiek, ktoré tu budeme postupne nasadzovať,” povedal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

ZSSK v spolupráci so ŽSR zabezpečí informovanie cestujúcej verejnosti vo všetkých staniciach a zastávkach na úseku Štrba – Štrbské Pleso informačným zariadením, výveskami na staniciach a zastávkach i prostredníctvom sprievodného personálu v každom dotknutom vlaku.

Po zrekonštruovanej trati budú už budúci rok premávať úplne nové vlaky ZSSK – 5 nových hybridných ozubnicových jednotiek a 1 multifunkčný rušeň, ktoré doplnia jej súčasnú flotilu.

Nové vozidlá budú vybavené modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, vďaka čomu budú mať cestujúci k dispozícii informácie o trase a aktuálnej polohe vlaku či označení a smerovaní jednotlivých vozidiel. Súčasťou bude kamerový systém a vďaka systému na anonymné počítanie osôb bude mať ZSSK detailné informácie o počtoch cestujúcich, ktorí prejdú nástupnými dverami. Samozrejmosťou bude klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet a chýbať nebude priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snoubordov a kočíkov. Ozubnicové jednotky budú mať bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.

Aj vďaka možnosti viacčlenného radenia nových vozidiel bude ZSSK schopná prepraviť viac cestujúcich aj tým, že nové hybridné vozidlá budú môcť jazdiť na ozubnicovej i na trati tatranskej elektrickej železnice.

„Tatranské električky aj ozubnicová železnica každý rok počas sezóny praskajú vo švíkoch. Verím, že na rekonštrukciu trate bude treba naozaj len sedem mesiacov a potom sa situácia nárastom prepravných kapacít začne radikálne zlepšovať. Naše miniveľhory a ich návštevníci si to určite zaslúžia,“ komentoval začiatok rekonštrukčných prác na tatranských koľajach starosta obce Štrba, pod ktorú patrí aj Štrbské pleso, Michal Sýkora.

Viac informácií nájdete tu:

 

Momentálne trať obsluhujú tri cca 50-ročné súpravy, ktoré budú začatím výluky presunuté do rušňového depa Poprad. Minimálne s jednou súpravou sa do budúcnosti počíta, bude určená na mimoriadne spomienkové jazdy. O osude ostatných súčasných „zubačiek“ sa rozhodne až potom, čo budú nové vozidlá otestované v reálnej prevádzke.

Zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 384 mil. eur:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) → projekt OPII z prostriedkov EÚ
celkový objem: 160 miliónov eur
zazmluvnený NFP: 158,4 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2020 – 2022
nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)
https://www.zssk.sk/o-spolocnosti/projekty-eu/opii/

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) → projekt OPII z prostriedkov EÚ
celkový objem: 77 miliónov eur
zazmluvnený NFP: 74,8 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2019 – 2020 (7 ks DMJ je už v prevádzke)
nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)
https://www.zssk.sk/o-spolocnosti/projekty-eu/opii/

5 ks elektrických tatranských jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň → projekt OPII z prostriedkov EÚ + vlastné zdroje
celkový objem: 38,8 miliónov eur ( z toho EÚ projekt: 33,6 milióna eur)
zazmluvnený NFP: 33,4 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2021 – 2022
nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)
https://www.zssk.sk/o-spolocnosti/projekty-eu/opii/

7 ks nových osobných vozňov série Ampz– diaľkový vozeň prvej triedy → vlastné zdroje
celkový objem: 13,9 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2020 – 2021 (1 ks nového vozňa je už v premávke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Bratislava – Žilina – Košice; Bratislava – Praha)

28 ks nových osobných vozňov série Bmpz → vlastné zdroje
celkový objem: 52,9 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2018 – 2020 (26 ks nových vozňov je už v prevádzke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz → vlastné zdroje
celkový objem: 37,8 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (30 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) → vlastné zdroje
celkový objem: 3,9 miliónov eur
predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

Aktuálne tiež prebieha súťaž na 52 nových a rekonštruovaných vozňov, ktoré budú v rokoch 2021 – 2023 nasadené na určené regionálne trate Slovenska, predovšetkým v Košickom a Prešovskom samosprávnom kraji. Viac informácií nájdete tu https://www.zssk.sk/aktuality/na-vychodnom-slovensku-pribudne-52-modernych-voznov-za-65-mil-eur/.

Nové vozidlá budú môcť jazdiť na ozubnicovej i na trati tatranskej elektrickej železnice (vizualizácia).

V Tatrách budú v roku 2021 premávať nové hybridné jednotky ZSSK (vizualizácia).

Víťazný návrh polepov nových tatranských vozidiel (vizualizácia).


ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).

ZSSK od 14. júna 2020 realizuje priemerne 1 542 vlakov denne, z toho 238 diaľkových vlakov a 1 304 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 719 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 921 kilometroch tratí na Slovensku.

Skip to content