Dôležité zmeny:
• Verejná doprava na severnej trase Bratislava – Košice sa skráti o 24 minút. Vlaky Ex 6xx nebudú zastavovať v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá
• IC 44 pôjde do/z Košíc najrýchlejšie v histórii slovenských komerčných vlakov – 4 hod 31 min
• Na linke Prievidza – Bratislava-Nové Mesto dôjde k skráteniu cestovnej doby v smere do Bratislavy o 19 minút a v smere do Prievidze o 10 minút, rovnako sa skráti jazda vlaku o 15 minút z Prievidze na stanicu Bratislava hl. st. (s 9 minútovým prestupom v Leopoldove/Trnave)
• Z Košíc do Zvolena pôjdu vlaky R 9xx rýchlejšie o 13 minút a opačným smerom o 7 minút
• Pri niektorých vlakoch sa zmení ich kategória (napr: z R na Ex, z REX na Zr)
• Na linke Bratislava – Banská Bystrica a späť bude cestovná doba vlakov predĺžená o cca 20 minút (eliminácia dnešného pravidelného meškania vlakov pre dočasné obmedzenia traťových rýchlostí)
• V letnej sezóne sa vypraví viac dovolenkových autovlakov do Splitu (pôjdu už od mája až do začiatku októbra)
• V GVD 2022/2023 budú opäť vedené priame vlaky R 96x ZAKARPATIA Košice – Mukačevo
Dňom 11. decembra 2022 vstúpi do platnosti Cestovný poriadok 2022/2023 (Grafikon vlakovej dopravy 2022/2023). Pozrite si zmeny, ktoré sa udejú v železničnej doprave v rámci diaľkových a medzištátnych, ako aj regionálnych a prímestských vlakov.
DIAĽKOVÁ VNÚTROŠTÁTNA DOPRAVA
Vlaky InterCity (Bratislava – Žilina – Košice)
Na linke Bratislava – Košice budú aj naďalej premávať 4 páry vlakov InterCity denne, pričom IC 44 zvládne trasu Košice – Bratislava za historicky najrýchlejší čas 4 hodiny 31 minút.
• Pri IC vlakoch dochádza k skráteniu jazdnej doby optimalizáciou zastavení. Konkrétne vlaky IC 44 a IC 45 z Košíc do Viedne už nebudú zastavovať v stanici Trnava. Ostanú zastavenia
v Kysaku, Poprade-Tatrách, Žiline či v Bratislave hlavnej stanici.
• Vlaky IC 44 a IC 45 budú aj naďalej vedené do/z Viedne cez Kittsee a budú zastavovať aj v staniciach Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Petržalka. Vo Viedni je zabezpečený prípoj z/do Zürichu/Frankfurtu.
• Pri vlakoch IC 520, IC 521, IC 522, IC 523, IC 524 z Košíc do Bratislavy dôjde k zrušeniu zastavení v staniciach Trnava, Trenčín, Vrútky, Ružomberok a Liptovský Mikuláš. Výnimkou je IC 525, ktoré bude aj naďalej zastavovať v Trnave.
• Jazdný čas najrýchlejšieho IC 44 Košice – Bratislava bude 4 hod 31 min – najrýchlejšie IC v histórii (čo je skrátenie jazdnej doby o 12 minút).
• Najrýchlejší jazdný čas IC 52x bude v smere z Bratislavy 4 hod 42 min (čo je o 7 minút menej ako v súčasnosti).
• Všetky párne IC 52x v smere z Košíc budú mať jazdný čas 4 hod 38 min (čo je oproti súčasnosti rýchlejšie o 15 až 19 minút).
• Jazdy vlakov v oboch smeroch budú rozdielne kvôli dopravným dôvodom (dôvodom pomalšej jazdy z Bratislavy do Košíc bude aj približne deväťminútové čakanie vlakov v Kysaku, respektíve v Kostoľanoch nad Hornádom na voľnú koľaj v Košiciach).
• K skráteniu jazdných časov dôjde aj v úseku Bratislava – Žilina o priemerne 8 minút v párnom smere a o 4 minúty v nepárnom smere.
• Výrazné zlepšenie a skrátenie jazdnej doby nastane na trati Bratislava – Prešov a opačne s prestupom v Kysaku na vlak kategórie REX, ktorý bude stáť okrem Kysaku už len v Prešove. Kým priemerne cesta Bratislava – Prešov trvala doteraz s IC 5 hod 11 min po novom to bude 4 hod 55 min.
V IC vlakoch bude radený vozeň 1. triedy, reštauračný vozeň, vozeň 2. triedy vhodný na prepravu imobilných cestujúcich (so zdvíhacou plošinou) s pojazdnou úschovňou batožín a s kupé pre cestujúcich s deťmi do 10 rokov a vozne 2. triedy. Cestujúcim je k dispozícii Wi-Fi pripojenie na internet vo všetkých vozňoch 1. triedy a 2. triedy vrátane vozňa pre matky s deťmi, maľovanky s farbičkami a hra Človeče, nehnevaj sa s figúrkami vo vozňoch pre cestujúcich s deťmi do 10 rokov.
Cestujúci v 1. a 2. vozňovej triede v IC vlakoch majú možnosť prehliadať spoplatnený (prémiový) obsah e-novín denníka SME. Pre získanie bezplatného prístupu k prémiovému obsahu sa stačí pripojiť na Wi-Fi vo vlakoch IC, otvoriť stránku SME.sk a služba je pre cestujúcich automaticky sprístupnená.
Vlaky Ex 6xx TATRAN – „šesťstovkové” vlaky (Bratislava – Žilina – Košice)
Na linke Bratislava – Žilina – Košice dochádza k výraznej zmene vedenia vlakov 6xx a to nárastom výkonov, posunom taktu, skrátením jazdnej doby, zrušením zastavovaní a zmenou kategórie vlakov nasledovne:
• Takt vlakov 6xx bude posunutý o cca 1 hodinu z dôvodu vytvorenia prípojov v Košiciach.
• Dôjde k zrušeniu zastavovania v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá. Cestujúci z týchto staníc, ktorí cestujú z/do Košíc využijú na cestovanie vlaky REX 17xx s prestupom v Trenčíne na/z vlakov Ex 6xx s prestupným časom 18 minút smerom do Košíc a 19 minút smerom z Košíc.
• Kategória vlakov bude zmenená z rýchlika (R) na expresný vlak (Ex).
• Všetky vlaky Ex 6xx budú na rekonštruovaných koridorových úsekoch vedené rýchlosťou 160 km/h.
• Skrátenie jazdnej doby Košice – Bratislava bude o 24 minút a Žilina – Bratislava o 20 minút.
• Vlaky Ex 6xx budú z Bratislavy po novom odchádzať v nepárnu hodinu a 27. minútu a prichádzať párnu hodinu a 33. minútu.
• Vlaky Ex 6xx budú z Košíc po novom odchádzať nepárnu hodinu a 7. minútu a prichádzať párnu hodinu a 53. minútu.
• Z dôvodu posunu taktu vlakov Ex 6xx dôjde k rozviazaniu prípojov v Bratislave na/z systém EC vlakov smer Praha a Budapešť, v Bratislave na/z systém R vlakov smer Banská Bystrica a v Púchove na/z systém vlakov EC smer Púchov.
• Z dôvodu posunu taktu Ex 6xx vzniknú nové prípojné väzby v Košiciach na/z systém REX vlakov smer Humenné s prestupným časom 8 minút, v Košiciach na/z systém R vlakov smer Zvolen s prestupným časom 29 minút od 6xx do Zvolena, resp. 23 minút zo Zvolena na Ex 6xx, v Žiline na/z systém R/EC vlakov smer Ostrava/Praha s prestupným časom 9 minút z Košíc smer ČD a 8 minút z ČD smer Košice.
• Vo Vrútkach ostávajú prípojné väzby zachované aj naďalej, kde budú mať cestujúci čas na prestup 6, 5 minút od/na vlaky R smer Banská Bystrica/Zvolen.
• Nočné spojenie z/do Bratislavy hlavnej stanice zabezpečia vlaky R 614 (Humenné 21:51 – Bratislava hl. st. 5:33) a R 615 (Bratislava hl. st. 22:57 – Humenné 6:33) s možným prestupom v Bratislave na vlaky rjx 160/167 Bratislava – Zürich. V oboch rýchlikoch bude radený autovozeň Humenné – Bratislava hl. st.
• Nočné vlaky R 614 a 615 ZEMPLÍN budú aj naďalej povinne miestenkové v úseku Poprad-Tatry – Trenčín a budú zastavovať ako doteraz.
Naviac pridané vlaky vedené v takte Ex 6xx:
• Ex 620 (Trenčín 5:24 – Bratislava 6:33) s obmedzením ide v pondelok – sobota, nejde vybrané dátumy.
• Ex 621 (Bratislava 14:27 – Poprad-Tatry 18:30) s obmedzením ide v pondelok – štvrtok, nejde vybrané dátumy, v piatky bude pokračovať ako posilový vlak až do Humenného ako Ex 15621 ŠARIŠAN.
• Ex 622 (Martin 4:50 – Bratislava 7:33) s obmedzením ide v pracovné dni.
• Ex 623 (Bratislava 16:27 – Vrútky 18:58) s obmedzením ide v pondelok – štvrtok, nejde vybrané dátumy, v piatky bude pokračovať ako posilový vlak až do Košíc ako Ex 15623 TATRAN.
• Ex 624 (Martin 5:49 – Bratislava 8:33) vlak vedený denne.
• Ex 626 (Poprad-Tatry 5:30 – Bratislava 9:33) s obmedzením ide v pracovné dni.
• Ex 627 (Bratislava 20:27 – Vrútky 23:05) vlak vedený denne.
• Ex 629 (Bratislava 21:27 – Trenčín 22:35) s obmedzením ide v pondelok – piatok a nedeľu, nejde vybrané dátumy.
Vo všetkých vlakoch Ex 6xx Košice – Bratislava (okrem 614/615) a vlakoch Ex 622, Ex 624 vedených v sobotu a v dňoch pracovného pokoja (nedele a štátom uznané sviatky) a Ex 627 vedených v pracovných dňoch a sobotu budú radené dva vozne 1. triedy (zrušené bude prémiové kupé 1plus).
Expresy sú vybavené Wi-Fi pripojením vo všetkých vozňoch 1. triedy a vo vybraných (označených) vozňoch 2. triedy, vo vozni s reštauračnými službami, vozni so zdvíhacou plošinou (vhodnom na prepravu imobilných cestujúcich) a vozni s oddielom pre cestujúcich s obmedzenými pohybovými schopnosťami, pojazdnou úschovňou batožín a bicyklov, ako aj dvomi vozňami 2. triedy s možnosťou prepravy bicyklov. V týchto vlakoch je preprava vo vozňoch 1. triedy na základe povinnej rezervácie a povinne miestenková preprava bicyklov.
V ostatných Ex 62x bude radený jeden vozeň 1. triedy, vozeň so zdvíhacou plošinou (vhodný na prepravu imobilných cestujúcich) a s oddielom pre cestujúcich s obmedzenými pohybovými schopnosťami, pojazdnou úschovňou batožín a bicyklov, ako aj dvomi vozňami 2. triedy s možnosťou prepravy bicyklov. V týchto vlakoch je preprava vo vozňoch 1. triedy na základe povinnej rezervácie a povinne miestenková preprava bicyklov. Expresy sú vybavené Wi-Fi pripojením vo všetkých vozňoch 1. triedy a vybraných (označených) vozňoch 2. triedy.
Vo všetkých vlakoch Ex 6xx Košice – Bratislava (okrem 614/615) bude vo všetkých vozňoch garantovaný smer jazdy. U ostatných vlakov Ex 62x bude garantovaný smer vo vybraných vozňoch.
Vlaky R 7xx POVAŽAN – „sedemstovkové“ rýchliky (Bratislava – Žilina; Bratislava – Trenčín)
Na trase medzi Bratislavou a Žilinou pri tzv. 7xx rýchlikoch dôjde k výrazným zmenám oproti platnému CP nasledovne:
• Takt vlakov bude posunutý o cca 1 hodinu z dôvodu posunu taktu Ex 6xx.
• Dochádza k zmene kategórie vlakov z RR na R 7xx.
• Všetky vlaky R 7xx budú na rekonštruovaných koridorových úsekoch vedené rýchlosťou 160 km/h.
• Jazdný čas väčšiny týchto vlakov sa na celej trase Bratislava – Žilina predĺži z 2 hod 23 min na 2 hod 34 min, a to z dôvodu pridania nových zastavení v staniciach Pezinok, Brestovany, Dubnica nad Váhom a Ilava.
• Dôjde k vytvoreniu prípojov v Bratislave na vlaky EC smer Praha s prestupným časom 5 minút.
• V Púchove budú vytvorené prípoje od/na vlaky EC z/do Prahy s prestupným časom 5, resp. 18 minút.
• Vlaky budú zahrnuté v integrovanej doprave IDS Bratislavského kraja.
Vo všetkých vlakoch R 7xx POVAŽAN je radený vozeň 1. triedy. Vlaky sú vybavené Wi-Fi pripojením vo všetkých vozňoch 1. triedy a v označených vozňoch 2. triedy. Cestujúcim sú k dispozícii vozne so zdvíhacou plošinou, ktoré sú vhodné na prepravu imobilných cestujúcich, a s oddielom pre cestujúcich s obmedzenými pohybovými schopnosťami, pojazdná úschovňa batožín a bicyklov, ako aj vozeň 2. triedy s možnosťou prepravy bicyklov. V týchto vlakoch je preprava vo vozňoch 1. triedy na základe povinnej rezervácie a preprava bicyklov na základe možnej rezervácie. Vo vozňoch 1. triedy a vybraných vozňoch 2. triedy bude zavedená garancia smeru.
Vlaky R 7xx TATRAN – „sedemstovkové“ rýchliky (Košice – Žilina)
V novom CP bude vedený jeden pár vlakov R 762 TATRAN (Košice 19:07 – Žilina 22:27) denne a R 765 TATRAN (Žilina 4:23 – Košice 7:53) v pracovné dni, pričom vlak R 16767 TATRAN (Žilina 6:32 – Košice 9:53) bude vedený v sobotu a nedeľu. Vlaky budú okrem tradičných rýchlikových staníc zastavovať aj v Krompachoch, Spišských Vlachoch a Smižanoch. Vo vlakoch budú radené dva vozne 1. triedy (preprava v predmetných vozňoch je na základe povinnej rezervácie), ďalej bude vo vlakoch radený vozeň s reštauračnými službami. Cestujúcim sú k dispozícii vozne so zdvíhacou plošinou, ktoré sú vhodné na prepravu imobilných cestujúcich, a s oddielom pre cestujúcich s obmedzenými pohybovými schopnosťami, pojazdná úschovňa batožín a bicyklov, ako aj s vozňami 2. triedy s možnosťou prepravy bicyklov. V označených vozňoch je bezdrôtové pripojenie k internetu. Vo všetkých vozňoch bude garantovaný smer jazdy.
Trať Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica (vlaky R 8xx URPÍN)
Na uvedenej linke v smere Bratislava – Banská Bystrica bude naďalej premávať 7 vlakov (+ 1 trasa vlaku rozdelená na trasu Bratislava – Levice a Levice – Banská Bystrica), v opačnom smere 8 vlakov a dochádza k nasledovným zmenám:
• Cestovná doba vlakov je v oboch smeroch predĺžená o cca 20 minút z dôvodu eliminácie súčasného meškania vlakov pre dočasné obmedzenia traťových rýchlosti.
• V stanici Zvolen os. st. budú vlaky obojsmerne prípojované na vlaky linky Zvolen – Košice.
• Prípojné väzby v stanici Banská Bystrica na vlaky linky Banská Bystrica – Vrútky nebudú zabezpečené.
• Vlaky R 800, 801 POĽANA budú premávať v skrátenej trase Košice – Zvolen – Nové Zámky a opačne. Trasované sú cez Fiľakovskú spojku, zastavovať budú na zastávke Fiľakovo zastávka. Vlaky sú skrátené o úsek Prešov – Košice a Nové Zámky – Bratislava. V stanici Nové Zámky budú vozne od R 800 (lôžkový vozeň a vozeň na sedenie) preradené na vlak R 870 do Bratislavy (neskorší príchod do Bratislavy o cca 1,5 hodiny), jeden priamy lôžkový vozeň Košice – Praha na EC 282, jeden lôžkový vozeň na EC 282 do Bratislavy. Obdobne v opačnom smere budú vo vlaku R 801 radené vozne od EC 283 – jeden lôžkový vozeň z Prahy, jeden lôžkový vozeň z Bratislavy a vozne druhej triedy na sedenie od vlaku R 871 z Bratislavy.
• Vlak R 870 Bratislava – Nové Zámky bude zaradený do integrovanej dopravy IDS BK.
• Počas pondelkov bude na trase Bratislava – Banská Bystrica premávať posilový vlak R 11831 (odchod z Bratislavy hl. st. o 3:58), počas piatkov na trase Bratislava – Zvolen premávať posilový vlak R 15843 (odchod z Bratislavy hl. st. o 16:54) a počas nedieľ bude v trase Zvolen – Bratislava premávať posilový vlak R 17840 (odchod zo Zvolena os. st. o 15:08).
• Vlak R 11831 bude zastavovať aj v Hliníku nad Hronom a vo Vlkanovej, vlaky R 15843 a 17840 budú zastavovať aj v Hronskom Beňadiku.
V stanici Zvolen os. st. sú prípojné väzby na vlaky linky Zvolen – Košice, v Bratislava hl. st. na vlaky EuroCity (Budapešť – Praha – Berlín).
Vo všetkých vlakoch R 8xx s výnimkou vlakov R 800, 801 je radený vozeň 1. triedy. Vo všetkých vozňoch 1. triedy a v označených vozňoch 2. triedy je v cene cestovného pripojenie Wi-Fi. Vo vlakoch, s výnimkou vlakov R 800, 801, sú cestujúcim k dispozícii vozne so zdvíhacou plošinou, ktoré sú vhodné na prepravu imobilných cestujúcich, a s oddielom pre cestujúcich s obmedzenými pohybovými schopnosťami. V týchto vlakoch bude naďalej povinná rezervácia miest v prvej vozňovej triede. Povinne miestenková preprava bicyklov bude len vo vlakoch R 800 a R 801. Vlak R 800 v trase Plešivec – Nové Zámky, vlak R 801 v trase Nové Zámky – Plešivec bude naďalej povinne miestenkový.
Trať Zvolen – Košice (vlaky R 9xx GEMERAN)
Na uvedenej linke bude naďalej premávať 6 párov vlakov a dochádza k nasledovným zmenám:
• Kategória vlaku bude zmenená z regionálneho rýchlika (RR) na rýchlik (R).
• Časové polohy vlakov sú posunuté o cca 15 minút, aby boli zachované prípojné väzby na vlaky kategórie R z/do Bratislavy.
• V smere Košice – Zvolen dôjde k skráteniu jazdnej doby o 13 minút, v opačnom smere o 7 minút.
• V stanici Košice bude vytvorený prípoj z/na vlaky Ex 6xx linky Košice – Žilina – Bratislava.
• Prípojné väzby na vlaky linky Zvolen – Vrútky v stanici Zvolen os. st. nebudú zabezpečené.
• Vlaky R 800, 801 POĽANA budú premávať v skrátenej trase Košice – Zvolen – Nové Zámky a opačne. Vlaky sú skrátené o úsek Prešov – Košice a Nové Zámky – Bratislava.
• Všetky vlaky budú vedené cez Fiľakovskú spojku. Zastavovať budú na zastávke Fiľakovo zastávka.
V stanici Zvolen os. st. sú prípojné väzby na vlaky kategórie R v smere do/z Bratislavy a na vlaky Os do/z Banskej Bystrice, v Košiciach na vlaky Ex 6xx linky Košice – Žilina – Bratislava. Vlaky sú radené len z vozňov 2. triedy. Vo vlakoch je preprava bicyklov na základe možnej rezervácie. Vlak R 800 v trase Plešivec – Nové Zámky a vlak R 801 v trase Nové Zámky – Plešivec budú povinne miestenkové.
Trať Zvolen – Banská Bystrica – Vrútky (vlaky R 9xx FATRAN)
Na uvedenej linke bude premávať 9 párov vlakov, objem dopravy bude navýšený o 1 pár vlakov a dochádza k nasledovným zmenám:
• Z dôvodu rekonštrukcie uzla Žilina všetky vlaky kategórie R 9xx FATRAN premávajú v trase Zvolen – Vrútky.
• Vlaky v trase Zvolen – Vrútky sú posunuté o cca 60 minút z dôvodu zachovania prípojných väzieb v stanici Vrútky na vlaky linky Ex 6xx Bratislava – Žilina – Košice, ktoré budú posunuté o hodinu. Prestupné časy v stanici Vrútky:
– 5 minút smer Košice, 6 minút smer Bratislava,
– 5 minút od Košíc, 6 minút od Bratislavy.
• Pre vytvorenie uvedených prípojných väzieb bude zrušené zastavovanie vlakov na zastávke Horná Štubňa obec.
• Prípojné väzby na vlaky linky Zvolen – Košice a Banská Bystrica – Bratislava v stanici Zvolen os. st. nebudú zabezpečené:
– príchod do Zvolena z Vrútok bude v nepárnu hodinu a 40. minútu, odchod do Košíc zas v nepárnu hodinu a 26. minútu, do Bratislavy v párnu hodinu a 40. minútu,
– príchod do Zvolena z Košíc bude v párnu hodinu a 34. minútu, z Bratislavy v nepárnu hodinu a 20. minútu, odchod do Vrútok bude v párnu hodinu a 16. minútu.
• V trase Zvolen – Banská Bystrica budú vlaky striedavo vedené s vlakmi kategórie R linky Bratislava – Banská Bystrica, čím v tomto úseku vznikne hodinový takt:
– odchod zo Zvolena smer Banská Bystrica v párnu hodinu a 16. minútu (Zvolen – Vrútky) a nepárnu hodinu a 23. minútu (Bratislava – Banská Bystrica),
– odchod z Banskej Bystrice smer Zvolen v nepárnu hodinu a 13. minútu (Vrútky – Zvolen) a párnu hodinu a 12. minútu (Banská Bystrica – Bratislava).
• Na tejto linke dôjde k skráteniu jazdných časov Zvolen – Vrútky o 5 minút a Vrútky – Zvolen o 7 minút.
V stanici Vrútky sú prípojné väzby na vlaky Ex 6xx linky Košice – Žilina – Bratislava. Vlaky sú radené len z vozňov 2. triedy. Vo vlakoch je preprava bicyklov na základe možnej rezervácie.
Trať Bratislava-Nové Mesto – Prievidza (vlaky R 7xx BOJNICE)
Na trati Bratislava-Nové Mesto – Leopoldov – Prievidza dochádza v úseku Leopoldov – Prievidza k rozšíreniu dopravnej ponuky v pracovné dni na dvojhodinový takt vlakov. Hlavnou zmenou je zmena vedenia vlakov na/z Bratislava-Nové Mesto z dôvodu nedostatočnej kapacity stanice Bratislava hl. st. Vlaky R 7xx nebudú zastavovať v stanici Pezinok a Šenkvice, náhradou budú vlaky kategórie REX a Os a vlaky nebudú zahrnuté v integrovanom systéme IDS Bratislava. Z tohto dôvodu dôjde k skráteniu cestovnej doby v smere do Bratislavy o 19 minút a v smere do Prievidze o 10 minút. Mení sa kategória vlakov z REX na R. Vlak R 740 BOJNICE (Prievidza 4:10 – Bratislava-Nové Mesto 7:00) bude v úseku Prievidza – Topoľčany zastavovať ako osobný vlak.
V stanici Leopoldov aj naďalej nebude vykonávaný preprah hnacieho koľajového vozidla (HKV), vlaky budú v celej trase vedené dieselovou lokomotívou. Časové polohy a obmedzenia vlakov budú nasledovné:
Trať Banská Bystrica – Margecany (vlaky Zr 178x)
Na uvedenej linke dochádza k nasledovným zmenám systému diaľkovej dopravy:
• Dochádza k zmene kategórie vlaku z regionálneho expresu (REX) na zrýchlený vlak (Zr).
• V úseku Margecany – Nálepkovo a Banská Bystrica – Brezno budú naďalej zastavenia ako pri Os vlakoch okrem Gelnica zast. a Švedlár zast., kde vlaky nebudú zastavovať.
• Naviac oproti súčasnosti budú vlaky zastavovať v staniciach Tretí Hámor, Nálepkovo – Peklisko a Beňuš.
• Posuny odchodov vlakov budú nasledovné:
– z Margecian vlak Zr 1780 o 6:07 (doteraz 8:08),
– z Banskej Bystrice vlak Zr 1783 o 10:13 (doteraz 9:37) a Zr 1785 o 14:13 (doteraz o 15:47).
• V stanici Banská Bystrica budú vlaky obojsmerne prípojované na vlaky linky Bratislava – Banská Bystrica, v stanici Margecany na vlaky Os do/od Košíc a do/od Poprad-Tatry.
• Celkový objem dopravy je počas pracovných dní nezmenený – 2 páry denných vlakov Zr Banská Bystrica – Margecany.
Vybrané vlaky Os premávajúce cez pracovné dni na trase Margecany – Nálepkovo a späť, budú cez víkendy a v letnej a zimnej sezóne denne nahradené vlakmi kategórie Zr, ktoré budú z Margecian vedené až do Banskej Bystrice a späť, a na úsekoch Margecany – Nálepkovo a Brezno – Banská Bystrica budú zastavovať ako vlak kategórie Os. Zlepšením dostupnosti južnej časti Národného parku Slovenský Raj dôjde k podpore turistického ruchu v regióne vďaka zvýšenej ponuke vlakových spojení.
Vlakové spojenie so Slovenským rajom:
• Ide denne:
– vlak Zr 1780 (Margecany 06:07 – Banská Bystrica 10:06),
– vlak Zr 1783 (Banská Bystrica 10:13 – Margecany 13:53),
– vlak Zr 1784 (Margecany 14:07 – Banská Bystrica 18:06),
– vlak Zr 1785 (Banská Bystrica 14:13 – Margecany 17:53).
• Ide v sobotu a v dňoch pracovného pokoja (nedele a štátom uznané sviatky), v období 24. 12. – 8. 1. a 1. 7. – 3. 9. ide denne:
– vlak Zr 1781 (Banská Bystrica 06:13 – Margecany 09:53),
– vlak Zr 1782 (Margecany 10:07 – Banská Bystrica 14:06),
– vlak Zr 1786 (Margecany 18:07 – Banská Bystrica 22:06),
– vlak Zr 1787 (Banská Bystrica 18:13 – Margecany 21:53).
• Ide v sobotu a v dňoch pracovného pokoja (nedele a štátom uznané sviatky):
– vlak Zr 1681 (Banská Bystrica 8:13 – Mlynky 10:33),
– vlak Zr 1684 (Mlynky 13:33 – Banská Bystrica 16:06).
Posilové vlaky
• Vlaky Ex 15621 a Ex 17630 ŠARIŠAN na trati Humenné – Bratislava hl. st. ostávajú zachované.
• Vlaky Ex 15623 a Ex 17628 TATRAN na trati Košice – Bratislava hl. st. ostávajú zachované.
• Posilové vlaky Ex TATRAN a ŠARIŠAN budú vedené v takte Ex 6xx vlakov aj s identickými zastaveniami.
• V pondelky bude vedený nový vlak Ex 11621 TATRAN (Bratislava hl. st. 0:07 – Poprad-Tatry 4:18), pričom zastavenia tohto vlaku budú rovnaké ako pri vlakoch Ex 6xx.
• Počas pondelkov bude zavedený nový vlak R 11831 URPÍN (Bratislava hl. st. 03:58 – Banská Bystrica 07:46), v úseku Levice – Banská Bystrica vedený v trase súčasného vlaku R 861.
• Počas piatkov bude v trase Bratislava – Zvolen naďalej premávať posilový vlak R 15843 (odchod z Bratislavy hl. st. o 16:54) a počas nedieľ bude v trase Zvolen – Bratislava naďalej premávať posilový vlak R 17840 (odchod zo Zvolena os. st. o 15:08).
• Na linke Žilina – Košice bude posilový vlak R 16767 (Žilina 6:32 – Košice 9:53) vedený v soboty a nedele.
• Vlak R 17752 BOJNICE (Prievidza 16:20 – Bratislava-Nové Mesto 19:00) bude v nedele vedený aj naďalej.
• V nedele bude zavedený nový posilový vlak R 17751 BOJNICE (Bratislava-Nové Mesto 13:01 – Prievidza 15:46).
• Ďalšie posilové vlaky vedené na trati číslo 120:
– R 15715 POVAŽAN (Bratislava hl. st. 19:55 – Žilina 22:24) v piatky,
– R 16700 POVAŽAN (Žilina 5:30 – Bratislava hl. st. 8:01) v soboty,
– R 16709 POVAŽAN (Bratislava hl. st. 13:55 – Žilina 16:29) v soboty a nedele,
– R 16711 POVAŽAN (Bratislava hl. st. 15:55 – Žilina 18:29) v soboty a nedele,
– R 16715 POVAŽAN (Bratislava hl. st. 19:55 – Trenčín 21:20) v soboty,
– R 17716 POVAŽAN (Žilina 21:43 – Bratislava hl. st. 00:05) v nedele.
DIAĽKOVÁ MEDZIŠTÁTNA DOPRAVA
Spojenie Slovensko – Rakúsko/Chorvátsko (ZSSK/ÖBB/SŽ HŽPP)
V letnej sezóne 2023 plánuje naša spoločnosť znova prevádzkovať autovlak z Bratislavy do chorvátskeho Splitu. Vlak z dôvodu veľkej spokojnosti u cestujúcich bude mať predĺžené obdobie jazdy už od mája až do začiatku októbra a bude vedený 3x v týždni nasledovne:
• EN 1153 bude vedený v letnej sezóne:
– od 3. 5. do 6. 10. bude odchádzať z Bratislavy vždy v stredu, piatok a nedeľu o 15:53, pričom do Splitu vlak dorazí ráno o 8:10,
– od 4. 5. do 7. 10. bude odchádzať zo Splitu vždy štvrtky, soboty a pondelky večer o 17:20, pričom do Bratislavy bude prichádzať nasledujúci deň o 10:49.
• Vlak bude zostavený z lôžkových, ležadlových a sedadlových vozňov a vozňa na prepravu automobilov.
Spojenie Slovensko – Rakúsko/Švajčiarsko (ZSSK/ÖBB/SBB)
Na linke Bratislava hl. st. – Bratislava-Petržalka – Wien Hbf – Salzburg – Innsbruck – Zűrich bude naďalej premávať jeden pár vysokorýchlostných vlakov kategórie railjet xpress:
• rjx 160 (Bratislava hl. st. 06:08 – Zürich Hbf 15:20), rjx 167 (Zürich Hbf 12:40 – Bratislava hl. st. 21:51).
• Vlaky budú v novom grafikone zastavovať v Bratislave-Novom Meste a v Bratislave-Petržalke ako v súčasnosti.
• Vlaky majú zabezpečené prípojné väzby od vlaku R 614 ZEMPLÍN a na vlak R 615 ZEMPLÍN (Bratislava hl. st. – Žilina – Humenné).
• Skrátením trasy vlakov R 800/801 POĽANA bude prípoj zabezpečený od priameho lôžkového vozňa Košice – Bratislava, resp. od vlaku EC 282, na ktorý si cestujúci z R 800 prestúpia v Nových Zámkoch. V opačnom smere obdobne priamym lôžkovým vozňom, resp. EC 283 s prestupom v Nových Zámkoch na vlak R 801.
• Vlak je vedený súpravou Viaggio Comfort so službami a vysokým komfortom (Economy class – Wi-Fi, palubný portál, mobilbar; First class – Wi-Fi, palubný portál, servis na miesto, mobilbar, nastaviteľné sedadlá; Business Class – polohovateľné sedadlá, W-Fi, palubný portál, uvítací drink, servis na miesto, tichá zóna).
Na linke (Košice) – Bratislava – Viedeň nedochádza k zásadnejším zmenám:
• Dôjde k posunu v trasách medzištátneho páru vlakov InterCity: IC 44 (Košice 07:02 – Wien Hbf 13:24) a IC 45 (Wien Hbf 14:42 – Košice 21:13), ktoré budú premávať na linke Košice – Žilina – Bratislava hl. st. – Bratislava-Petržalka – Wien Hbf. Vo Viedni je zabezpečený prípoj z/do Zürichu/Frankfurtu.
• 17 párov vlakov v hodinovom takte v relácii Bratislava hl. st. – Marchegg – Wien Hbf.
• 20 párov vlakov na trase Bratislava-Petržalka – Kittsee – Wien Hbf.
• 1 pár víkendových vlakov Bratislava-Petržalka – Murzzuschlag.
• Zároveň pripravujeme rozšírenie obdobia jazdy sezónneho autovlaku v smere Bratislava – Wien – Split a späť, ktorý funguje na komerčnej báze v spolupráci s ÖBB.
Spojenie Slovensko – Maďarsko (ZSSK/MÁV)
Na linke Praha – Bratislava – Budapešť dochádza len k drobným časovým posunom odchodov a príchodov vlakov v Budapešti:
• Zostáva zachovaný 2-hodinový interval s vloženým vlakom EC 130/131 (celkovo 9 párov vlakov EC/EN na linke Praha/Varšava – Bratislava – Budapešť), odchody z Bratislavy každé dve hodiny od 5:57 do 19:57 s vloženým odchodom o 17:05.
• Na linke Košice – Hidasnémeti – Budapešť bude zachovaných 7 párov medzištátnych EC vlakov, ktoré budú vedené v dvojhodinovom taktovom režime s odchodmi z Košíc v čase od 6:01 – 18:01 a príchodmi do Košíc od 10:03 – 22:03.
• Osobné vlaky, ktoré premávajú na linke Bratislava-Petržalka – Rajka – Hegyeshalom, budú jazdiť v pôvodnom rozsahu bez zmeny (5 párov vlakov). Vlaky sú v úseku Bratislava – Petržalka – Rusovce zaradené v integrovanom systéme IDS BK.
Spojenie Slovensko – Česko (ZSSK/ČD)
• Dôjde k zrušeniu vlakov EC 284/285 METROPOLITAN SLOVENSKÁ STRELA (Bratislava hl. st. – Praha hl. n.), teda prvého ranného vlaku z Bratislavy do Prahy o 4:57 a posledného večerného vlaku s príchodom do Bratislavy o 23:54.
• Ostatné vlaky EC linky METROPOLITAN Budapešť – Bratislava – Praha (8 párov z toho 1 pár len do/z Brna) zostávajú vedené v dvojhodinovom taktovom režime bez zásadnejších zmien s odchodmi z Bratislavy od 6:06 do 20:06.
• Trasa vlaku EC HUNGARIA (Budapešť – Hamburg) bude do 30. 6. 2023 vedená ako vlak EC 252/253 a v Prahe neobslúži stanicu Praha hl. n., ale len stanicu Praha-Holešovice. Od 1. 7. 2023 bude vlak vedený v pôvodných polohách do Hamburgu s obsluhou stanice Praha hl. n. aj Praha-Holešovice.
• Nočný vlak EN 476/477 METROPOL (Budapešť – Břeclav) bude vedený v taktovom režime vlakov EC METROPOLITAN. V uvedenom vlaku zostávajú zachované relácie priamych vozňov do/z Prahy, Krakova, Varšavy, ako aj do Berlína cez Wroclaw.
• Do 30. 6. 2023 budú vlaky EC METROPOLITAN a EC HUNGARIA vedené v Českej republike z dôvodu výluky naďalej cez Havlíčkův Brod, od 1. 7. 2023 budú vlaky vedené v pôvodných trasách cez Českú Třebovú (skrátenie cestovnej doby o cca 30 minút).
• Vlaky EC 282 a 283 METROPOLITAN SLOVENSKÁ STRELA budú aj v GVD 2022/2023 vedené v úseku Nové Zámky – Bratislava – Praha denne. Na týchto vlakoch bude vedený aj priamy lôžkový vozeň Košice – Nové Zámky – Bratislava hl. st. – Praha hl. st. a späť v kombinácii s vlakmi R 800/801 POĽANA. Uvedený vozeň bude vedený len z/do Košíc, keďže došlo k skráteniu trasy vlakov R 800/801 na Košice – Nové Zámky.
Na linke Púchov – Horní Lideč – Praha dochádza k nasledovným zmenám:
• Nárast výkonov zavedením dvoch nových vlakov Praha – Žilina nasledovne:
• EC 222 VALAŠSKÝ EXPRES (Žilina 5:23 – Praha hl. n. 10:45),
• EC 223 VALAŠSKÝ EXPRES (Praha hl. n. 17:15 – Žilina 22:29).
• Všetky vlaky v celej trase vedené v kategórii EC.
• Vlaky budú premávať z dôvodu stavebných prác aj naďalej len na skrátenej trase Praha hl. n. – Púchov s výnimkou vlakov EC 220/221 a nových vlakov EC 222/223, ktoré budú premávať na trase Praha – Žilina a späť.
• Pri ostatných vlakoch linky Praha hl. n. – Púchov budú mať cestujúci v stanici Púchov zabezpečené prípojné väzby na vlaky R 7xx linky Žilina – Bratislava smer Žilina, ako aj smer Trenčín a Bratislava.
Na linke Žilina – Čadca – Ostrava/Praha dochádza k nasledujúcim zmenám:
• Zavedenie pravidelného 2-hodinového taktu vlakov Žilina – Ostrava a Žilina – Praha, odchody zo Žiliny každé dve hodiny od 6:33 do 20:34.
• Dvojhodinový takt doplnený vlakmi SC 240/241 PENDOLINO KOŠIČAN smer Košice – Praha, pričom posilové vlaky SC 242/243 budú zrušené.
• Vlaky nebudú zastavovať v Kysuckom Novom Meste, cestujúci do Ostravy a Prahy budú využívať Os vlaky s prestupom na/z EC/R v Čadci s prestupným časom 6 minút.
• Na trase Žilina – Praha bude vedených 14 vlakov v kategórii EC a na trase Žilina – Ostrava 34 vlakov vedených v kategórii R.
• Vlaky v Žiline budú pripojované na/z systém Ex 6xx Košice – Žilina – Bratislava s prestupným časom 9 minút z Košíc smer ČD a 8 minút z ČD smer Košice.
• Z dôvodu rekonštrukcie infraštruktúry v uzle Žilina nebudú dočasne vedené priame vlaky Ostrava – Zvolen (Banská Bystrica).
Na linke nočných vlakov (Humenné) – Košice – Čadca – Praha neprichádza k zásadnejším zmenám:
• Nočné vlaky EN 442/443 SLOVAKIA budú poskytovať službu prepravy automobilov a motocyklov na relácii Košice – Praha, na relácii Humenné – Praha a Poprad-Tatry – Praha vo vybrané dni.
Spojenie Slovensko – Poľsko
Medzi Bratislavou a Varšavou ostáva zachované spojenie 2 pármi priamych vlakov:
• vlakom EN 476/477 METROPOL (Bratislava hl. st. 22:06 – Krakov 5:44 – Varšava 9:10) a vlakom EC 130/131 BATHORY (Bratislava hl. st. 10:57 – Varšava Centralna 19:34 – Terespol 21:52).
Na pohraničnom priechode Čadca – Zwardoń (PL) príde k výraznému zvýšeniu počtu medzištátnych vlakov zo súčasných 5 párov na 11 párov vlakov. V stanici Zwardoń budú prípoje od väčšiny vlakov na vlaky smer Katowice.
Na linke Poprad-Tatry – Muszyna (PL) a späť budú vlaky REX 8360, 8361, 8362 a 8363 BELIANSKY EXPRES vedené v sobotu a nedeľu od 31. 12. 2022 do 26. 2. 2023 a od 3. 6. do 3. 9., a budú mať zmenenú kategóriu z RR na REX.
Vlaky na turistickej linke Medzilaborce – Lupkow (PL) – Sanok – Rzeszow budú vedené nasledovne:
• Os 8984, 8985, 8986, 8987 budú vedené v sobotu a nedeľu od 24. 6. do 3. 9. 2023.
• Os 8988 a 8989 budú vedené počas konania festivalu kultúry a športu v Medzilaborciach, 24. a 25. 6. 2023.
Spojenie Slovensko – Ukrajina (ZSSK – UZ)
Od začiatku GVD 2022/2023 budú opäť vedené priame vlaky R 96x ZAKARPATIA Košice – Mukačevo nasledovne:
• R 960 (Košice 8:46 – Mukačevo 14:00).
• R 961 (Mukačevo 14:48 – Košice 18:17).
• R 962 (Košice 11:46 – Mukačevo 16:53).
• R 963 (Mukačevo 18:16 – Košice 21:33).
• Vlaky budú zastavovať v stanici Čierna nad Tisou a v medzinárodnej preprave budú povinne miestenkové.
• Po odsúhlasení partnerským dopravcom plánujeme viesť ešte jeden pár nočných vlakov Čierna nad Tisou – Čop.
Poskytované služby vo vlakoch diaľkovej dopravy
Služby vo vlakoch budeme naďalej poskytovať v takom rozsahu a kvalite ako doteraz. Medzi poskytované služby patrí napríklad:
• Balená voda 0,5 l vo vybraných vlakoch IC a v 1. triede vlakov kategórie Ex, EC, SC.
• Obsluha mobilbarom na miesto vo vybraných vlakoch IC, Ex, EC, SC.
• Teplý nápoj (káva alebo čaj) vo vybraných vlakoch IC, Ex, SC.
• Možnosť rezervovať si bezplatné parkovanie v Bratislave, Košiciach, Trnave, Žiline a Poprade k spiatočnému lístku zakúpenému cez internet alebo prostredníctvom mobilnej aplikácie do prvej vozňovej triedy, v IC vlakoch aj do druhej triedy.
• Vozne s veľkopriestorovým aj oddielovým usporiadaním.
• Rozkladacie stolíky.
• Polohovateľné sedadlá.
• Využiteľnosť reštauračného vozňa.
• Možnosť pripojiť sa na palubný portál v SC a railjet xpres vlakoch (hry, filmy, zábava).
• Uvítací drink v 1. triede SC vlakoch a Biznis triede v railjet xpres.
• Vozeň vhodný na prepravu imobilných cestujúcich.
• Individuálne osvetlenie.
• Cielená rezervácia miest podľa smeru jazdy.
• Elektrické zásuvky pre každé sedadlo v 1. triede vlakov IC, Ex, SC, EC a vo väčšine vozňov 2. triedy.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK od 12. júna 2022 realizuje priemerne 1 631 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 246 ostatných diaľkových vlakov a 1 377 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 726 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 935 kilometroch tratí na Slovensku.