V každej situácii existuje riešenie
- Buďte zodpovední k vlastnému zdraviu a nebojte sa požiadať o pomoc, ak ju potrebujete
- ZSSK podporuje psychologickú pomoc a podporu pre svojich zamestnancov pri náročných chvíľach
- V rámci rozširovania podpory dopravca pripravuje ďalšie možnosti efektívnejšej psychologickej pomoci
BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa pri príležitosti Medzinárodného dňa duševného zdravia, dňa 10. októbra, pripája k apelu na ľudí, ktorí čelia náročným, prípadne krízovým situáciám. Je dôležité, aby vedeli, že s náročnými pocitmi nemusia ostávať osamote, pretože pomoc existuje a má rôzne podoby. Stačí si vybrať tú, ktorá je pre nich najvhodnejšia. Požiadať o pomoc sa dá v akejkoľvek chvíli.
Ako postupovať v prípade krízovej situácie?
- Zdieľajte svoje pocity – Rozhovor s blízkymi môže byť prvým krokom. Otvorte sa priateľom, rodine alebo dôveryhodnej osobe.
- Požiadajte o odbornú pomoc – Ak máte pocit, že vám už rozhovor s blízkymi nestačí, neváhajte kontaktovať odborníka.
- Zavolajte na tiesňovú linku – V akútnej kríze neváhajte kontaktovať tiesňovú linku. Na Slovensku je niekoľko dostupných liniek (Linka dôvery Nezábudka na čísle 0800 800 566, Internetová poradňa pre mladých IPčko na čísle 0800 500 333 alebo Tiesňová linka integrovaného záchranného systému 112), kde vám vyškolení odborníci poskytnú podporu a poradenstvo.
- Ak máte pocit, že nedokážete ísť ďalej a ocitnete sa pri koľaji – Kontakt na krízové linky pomoci IPčka nájdete aj pri koľajniciach. Na približne 800 tabuliach „Nebuď teraz osamote!” je uvedené číslo, kde môžu ľudia v zdanlivo neriešiteľných situáciách zavolať. Tragédiu vie odvrátiť aj výjazdový krízový intervenčný tím, ktorý poskytuje pomoc ľuďom priamo v teréne.
Samovražda je veľmi tragická udalosť. Okrem človeka, ktorý sa rozhodol siahnuť na svoj život, zasiahne desiatky ďalších ľudí – rodinu, blízkych, priateľov a okolie. Ak sa človek rozhodne pre toto fatálne riešenie práve na železnici, ovplyvní to aj tých, ktorí na nej pracujú. Medzi bezmocných svedkov tragédie sa radia aj rušňovodiči. Napriek tomu, že konajú podľa predpisov, nemajú možnosť zastaviť vlak včas. Takéto udalosti majú vážne psychologické dopady na ich duševné zdravie a bežný pracovný život.
„Naši rušňovodiči čelia nesmiernej zodpovednosti a náročným situáciám vrátane tých najťažších, ako sú strety vlaku s človekom. Tieto situácie môžu mať hlboký psychologický dopad, preto Železničná spoločnosť podporuje psychologickú pomoc a poradenstvo, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou našej starostlivosti o zamestnancov. Duševné zdravie rušňovodičov je kľúčové nielen pre ich osobnú pohodu, ale aj pre bezpečnosť tisícok cestujúcich, ktorých každý deň prepravujú. V rámci rozširovania podpory pripravujeme aj ďalšie možnosti, aby mali rušňovodiči a ostatní zamestnanci prístup k ešte širšej a efektívnejšej psychologickej pomoci, čím chceme posilniť ich duševnú pohodu v náročných situáciách,” hovorí generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
ZSSK svojim rušňovodičom po tragických stretoch s osobou poskytuje okamžitú pomoc a podporu. Po tejto traumatizujúcej udalosti jazdu nesmú dokončiť, nahradí ich kolega. Následne ostávajú doma 7 dní v rámci mimoriadneho voľna. Okrem toho im zamestnávateľ poskytne možnosť psychologického poradenstva prostredníctvom odborníkov, ktorí sú pripravení im pomôcť prekonať tieto ťažké chvíle. Napriek tomu, že mnohí rušňovodiči preferujú čerpanie mimoriadnej dovolenky, psychologickú podporu majú vždy k dispozícii, aby im pomohla vyrovnať sa s následkami tragédie.
Buďte všímaví, podporte ľudí okolo seba:
„Len za prvý polrok 2024 sme v IPčku riešili viac ako 8 200 kontaktov, ktoré sa týkali myšlienok na ukončenie života. Celkovo naši psychológovia a psychologičky odpovedali na viac ako 82-tisíc volaní o pomoc. A tá najčastejšia téma? Osamelosť,” hovorí riaditeľ OZ IPčko Marek Madro. „Mnohí nevedia, že nemusia so svojou bolesťou a trápením zostať osamote. Pomoc existuje, aj keď na Slovensku sme, bohužiaľ, ešte ďaleko od dostupného a funkčného systému pomoci.“
Každý jeden z nás vie pomôcť – poskytnúť emocionálnu podporu bez súdenia. Stačí počúvať, byť pri danom človeku a ukázať, že na tom, čo prežíva, záleží. Uznanie jeho pocitov môže pomôcť znížiť intenzitu jeho myšlienok. Podpora by však nemala končiť po prvej pomoci. Dlhodobý kontakt a záujem o krízu človeka sú kľúčové pre zníženie rizika opakovania depresívnych myšlienok. Pravidelný kontakt môže výrazne prispieť k prevencii samovraždy.
Nebojte sa predsudkov a požiadajte o pomoc:
Požiadať o psychologickú pomoc nie je prejavom slabosti, ale zodpovednosti za vlastné duševné zdravie. Urobiť tak môžete aj prostredníctvom anonymných liniek ako sú napríklad IPčko a Nezábudka.
ZSSK zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Stopercentným akcionárom ZSSK je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá (rušne, vozne, vlakové súpravy). Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc (popri Železniciach SR a Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia).
ZSSK realizuje priemerne 1 723 vlakov denne, z toho 8 IC vlakov, 273 ostatných diaľkových vlakov a 1 442 regionálnych a prímestských spojov. Zastavuje v 705 staniciach a zastávkach, jazdí na linkách po 2 840 kilometroch tratí na Slovensku.